Många affärsmodeller för framtidens skivbolag

I veckans nummer av Fokus, som distribueras till prenumeranterna idag, skriver jag om framväxten av olika streamingtjänster för musik. Jag har bland annat talat med representanter från skivbolagens branschorganisation IFPI, skivbolaget EMI Music Nordic samt Spotify.

Ur artikeln Branschen gillar nätets jukeboxar.

"Ifpis ordförande Ludvig Werner hyllar framväxten av tjänster med strömmande ljud, men tror på flera parallella lösningar.
– Du erbjuder inte kunden ett sätt att konsumera, utan en bukett av lösningar där du väljer själv.
Ludvig Werner tror att vetskapen om att den artist man lyssnar på
faktiskt tjänar pengar genom den musiktjänst man använder kommer att
attrahera många.
– Det är superintressant att även om du väljer gratisversionen så
vet du att du är i en laglig miljö och att det finns någon form av
intäkt till den upphovsman du lyssnar på, säger han."

Spotifydanielmartin_2
Daniel Ek, en av grundarna av Spotify, i artikeln:

"Folk vill inte vara olagliga men de vill ha tillgång till saker, och
det fanns ingen affärsmodell i Europa som erbjöd det. Det är det vi
försökt skräddarsy".

Min kommentar: Det är intressant att de flesta aktörer nu är övertygade om att det inte finns en enda lösning för att komma till rätta med vare sig illegal fildelning eller konsumenttjänster för musik. De flesta är övertygade om att det istället handlar om att erbjuda många olika alternativ och lösningar. Ibland är det streaming, ibland nedladdning och ibland olika typer av hybridtjänster som passar människor bäst.

För några dagar sedan träffade jag Martin Thörnkvist (som jag även intervjuade till en tidigare artikel om EU-ländernas inställning till fildelning). Han är musikstrateg, driver skivbolag och är en av grundarna bakom nätverket The Swedish Model. Även han är övertygad om att vägen till framtidens affärsmodeller för musik snarare ser ut som ett floddelta än en smal grusväg.

"Det positiva är att det utvecklas en massa bra tjänster. Musik
kommer säljas av många fler än vad det gör idag. Har man en mp3-blogg
så kan man bli en affiliate. Gratis är dåligt idag och skulle kunna bli mycket bättre. Om man tänker
sig en framtid där musikbolag sysslar mindre med distribution så skulle
man fokusera på det man är experter på, dvs filtrera musik och sätta
musik i ett sammanhang", säger han. 

2 kommentarer

Tycker också det låter sunt att man inser att det är flera lösningar som kommer fungera parallellt, snarare än att stirra sig blind på en ”framtidslösning”. För mig är det självklart att välja olika lösningar för musiklyssnande beroende på vilken situation jag befinner mig i; bilen, på stan, på jobbet eller hemma, och det varierar mellan streaming, Ipod, radio i mobilen eller (till och med) cd. Numera är man ju van att alltid ha tillgång till musik och då är det naturligt att man växlar användarmetod. Precis som med kommunikation – det finns väl ingen som bara begränsar sig till exempelvis telefon, när det ibland är mer effektivt med mail, SMS eller andra kanaler 🙂

Jag tror att det finns ett problem i annonseringen också för nätet. I dag är vi så fast i trista affiliates och bannersystem som ska dra köp. Jag tror att om man fann smarta sponsrings- eller reklamsupplägg hade musikbranschen kunnat gå bättre. Hur kommer det sig till exempel att kringprodukter fortfarande är så ovanliga på musiksajter? Varför skulle inte nån vilja köpa en Tokio Hotel-tischa samtidigt som de köpte några låtar?