Svensk populärkultur blundar för ekonomi- och samhällsfrågor, bryr sig inte om att kommentera finanskrisen, vill inte ha ett politiskt medvetande. Jan Gradvall är inte nådig när han i en krönika i DI dömer ut hela den svenska populärkulturjournalistiken.
"Men Volvos chockvarsel bemöttes inte med en rad hos de i Sverige som
bevakar populärkultur och livsstil. De fortsatte att blogga på om
byxlängder, luggar och tv-spel som ingenting hade hänt. […]
I den svenska populärkulturen på 2000-talet är ”Upp till kamp” uppenbarligen bara namnet på en TV-serie. Och i samma stund som den svenska populärkulturen blundar för
verkligheten får den samma angelägenhetsgrad som en kolonilott. Något
man vill pyssla med i fred. En hobby."
2 kommentarer
Gradvall är så rätt ute. Äntligen är det någon som tar bladet från munnen. Det största bidraget av samhällshumor kommer från Stellan Sundahl med Helt Apropå och Snacka om Nyheter och utan att ta från honom hans förtjänster så är det väl ett ganska magert bidrag. Inte direkt Daily Show.
Det känns som att i Sverige är alla vana vid att någon annan tar hand om allt. Och då kan väl andra även ta hand om politiken och samhällsdebatten. Och då är väl det inte så mycket att skämta om.
Varför ska någon som inte bryr sig om makroekonomi till vardags helt plötsligt börja bry sig bara för att börsen går ner?
Livet går vidare oavsett om det är eller skrivs om finanskris. Det är väldigt få som direkt påverkas av en börsnedgång. Så länge inte konjunkturen vänder – vilket den ännu inte gjort – känns byxlängder långt mycket intressantare än just den här krönikan.