Plannern Nina Åkestam proklamerar att hon härmed aldrig ska jobba med konsumentinsikter mer. För själva ordet konsument distansierar människorna från företagen enligt henne. Ninas argument känns som hämtade från Cluetrainmanifestet. In a good way.
Ur inlägget Jag ska aldrig jobba med konsumentinsikter, av Nina Åkestam:
"Varje gång vi som försöker kommunicera med människor använder begrepp
som är främmande inom mänsklig kommunikation är vi farligt ute. Och
ärligt talat är det inte särskilt många moderna företag som kallar sina
kunder för konsumenter. Man säger kunder eller ännu hellre användare,
fans, supporters, advocates, kompisar. Jag gillar kompisar, som i Vem vill bli bli kompis med? Och Vad vill våra kompisar prata om?"
"Vi är inte stolar eller ögon eller slutanvändare eller konsumenter.
vi är människor — och vår räckvidd överstiger er fattning.
Hantera det."
1 kommentar
Fast samtidigt får jag lite rysningar av sånt där nyspråk, när man inte längrar vågar kalla saker för dess ”rätta” namn utan luddar till det för att det ska låta finare. Det får inte heta patient, man ska kalla dem vårdnadstagare. Vi har inga ålderdomshem längre, vi har servicehem.
En dag när jag var ute och gick satt en gammal tant på sin rullator på trottoaren och undrade om jag kunde hjälpa henne att ringa färdtjänst, hennes son hade beställt en bil åt henne dagen innan och nu kom den inte. Hon var helt förtvivlad, för hon hade lärt sig hur hon skulle ringa till färdtjänsten på sin mobiltelefon, men det blev bara fel nu sa hon. Jag hjälpte henne att ringa numret hon sa, och kom till en automatisk röst som sa ”Välkommen till Resebeställningen” med SJ-bokningsröst. Jag frågade tanten om det inte var dit hon skulle, men hon sa ”nej nej, de ska säga färdtjänst, det har de alltid gjort”. Jag klickade mig vidare genom att slå en siffra, och kom fram till en människa som också svarade ”Välkommen till Resebeställningen”. Jag frågade henne om jag kommit till färdtjänst, och jodå, det hade jag så klart, de hade bara glömt att meddela pensionärerna att de döpt om sig till ett neutralt och intetsägande ord.
Och att kalla sina kunder för ”kompis”… Känns inte det lite Boo.com?