Bestäms nyhetsvärderingen utifrån vad besökarna klickar på? Och kan en nyhet om Britney Spears slå ut mer seriösa nyheter bara utifrån hur vi klickar? Jag ville veta svaret och på uppdrag av tidningen Studentliv tog jag reda på hur två av Sveriges största mediesajter – Aftonbladet.se och Svd.se resonerar kring klickstatistik.
_____________________________________________________________
Studentliv har svenska studenter som målgrupp, ges ut av TCO och når 400 000 personer.
Länkar som lockar
Nyhetssajternas mat är dina musklick. Studentliv berättar hur spelet bakom kulisserna går till när klicken är hårdvaluta. Redaktörerna vet precis hur du ska lockas in bland rubrikchocker och bildbomber.
Ditt surfande påverkar innehållet i medierna. Modern konsumentmakt handlar inte bara om vad du väljer att köpa – som mediekonsument kan du påverka medierna genom ditt klickande. Både mediebolag och annonsörer vill åt din uppmärksamhet, och ett av de bästa sätten att ta reda på om de lyckats är att mäta vad du väljer att klicka på.
Utan klick stannar nätets ekonomi. För att kunna sälja annonser på en sajt måste man kunna visa upp höga besökssiffror. Varje gång du klickar på en rubrik eller länk berättar du för den som står bakom sajten vad du tycker. Läser du hellre om Britney Spears nakenchock än det senaste om finanskrisen? Då ger du samtidigt Aftonbladet.se en signal om att de ska fortsätta satsa på Britneyskvaller.
Över fyra miljoner människor besöker Aftonbladet.se varje vecka och om det är någon mediesajt som kan se effekten av en skruvad rubrik eller en bra bild så är det Aftonbladet.se.
– En nyhet som är en bagatell kan vi lyfta högre på sajten än vad som egentligen är nyhetsmässigt motiverat, därför att vi vet att många vill läsa om det, säger Joakim Ottosson, nyhetsredaktör och tillförordnad nyhetschef på Aftonbladet.se.
Vissa saker genererar automatiskt fler klick, men samtidigt måste tidningen tänka på sitt rykte. Även om skvallernyheter om Paris Hilton ger många läsare skulle tidningen snabbt tappa sin status om det var den enda typen av nyheter som publicerades.
– I grunden gör vi en nyhetsvärdering. Det är klart att i andra vågskålen så ligger hela tiden hur intressant vi tror att läsarna tycker att det är. Men man skjuter sig själv i foten om man bara fyller sajten med klickvänliga saker. Då tappar man trovärdighet, säger Joakim Ottosson.
Ibland blir även de luttrade redaktörerna på Aftonbladet förvånade. Joakim Ottosson berättar om ett webb-tv-klipp från den amerikanska presidentvalskampanjen där rörmokaren Joe ställer en fråga till Barack Obama. Klippet blev lite otippat ett av de mest besökta på Aftonbladets sajt den dagen.
Ola Henriksson, utvecklingsredaktör på Svd.se håller med om att det inte bara går att titta på vad som ger mest klick för att göra en bra mediesajt.
– Sex och snusk säljer ju alltid. Men vi är inte det medium som ger den typen av nyheter plats. Det handlar om varumärket och profilen på tidningen. Genvägar lönar sig sällan. Är man bra när det gäller så har vi alltid fler läsare veckan efter, säger han.
I framtiden tror Ola Henriksson att individuella intressen kommer att styra vår upplevelse av sajten. Om en besökare är extra intresserad av ett område ska det gå att få den typen av nyheter exponerade i större utsträckning, till exempel sport.
– Vi testade ett sådant system tidigare och har ett nu som vi utvärderar, säger Ola Henriksson.
Även om redaktörerna hävdar att det trots allt är de och inte besökarna som avgör vad som exponeras på mediesajterna så har ditt klick betydelse. Genom att klicka med eftertanke kan du göra skillnad och i förlängningen berätta för mediesajterna vad du gillar och vad du absolut inte vill läsa.
Aftonbladet.se – Sveriges största mediesajt i siffror
* Sajten har i genomsnitt cirka fyra miljoner unika besökare i veckan.
* En vanlig nyhetsartikel har cirka 100.000 klick
* En riktigt välbesökt nyhet landar på cirka 300 000 – 500 000 klick
* En nöjesnyhet som är välklickad kan ligga på 150 000 – 200 000 klick
* Nyheten om att krokodiljägaren Steve Irwin avlidit var ett extremfall och genererade cirka en miljon klick.
Nyheten om krokodiljägaren Steve Irwins bortgång är
Aftonbladet.se:s mest klickade nyhet någonsin.
1 kommentar
Scary thing! I wouldn’t do that!