Som tidigare läsare, senare heltidsanställd och numera frilansare åt tidningen Internetworld har jag på nära håll kunnat följa magasinets utveckling genom åren. Tidningen har gått från att vara bred och folklig med sajttips och konsumentfokus till en nischad produkt med affärer på nätet och begreppet e-business som ledstjärna. Samtidigt har själva arbetsprocessen för hur redaktionen jobbar varit relativt oförändrad.
Den mentala produkten Internetworld har alltid varit ett pappersmagasin. Visst har det gjorts satsningar på sajten och olika tjänster kopplad till den, men när jag tänkt på Internetworld har jag alltid tänkt på papperstidningen som huvudprodukt. Detsamma gäller innehållet. Redaktörer och frilansare har strukturerat sina jobb efter tidningens tryckdatum och det har alltid funnits väl inarbetade rutiner för hur en text eller ett fotojobb hanteras internt, från att det lämnats av en frilansskribent till att den läses av en redaktör, formges av en AD och slutligen korrekturläses innan tryck. Publicering av material på webben har ofta skett efter att tidningen distribuerats.
Papperstidningen har fått styra webben. Men nu är det slut med det. I ett blogginlägg på Internetworlds redaktionsblogg Digitala affärer berättar redaktionschefen Ulrika Halvarsson om hur de nu gör en totalomvändning. Nu kommer webben först, på riktigt. Och det första gången i tidningens historia. Så svårt att genomföra verkade det inte heller ha varit, trots rädsla för processmonstret:
"Förändringen handlade ytterst om mod. Mod att lita på att våra
texter inte blir bättre av att ha stötts och blötts i en
magasinsprocess. Mod att inse att en text inte ökar i värde av att
först tryckas på papper. Mod att låta våra yrkesroller förändras och
blandas samman i en ny skön mix. Och mod att faktiskt – på riktigt – omfamna webben."
Nu återstår att se vilka andra affärsinriktade tidningar med internetbevakning som vågar gå åt samma håll. Veckans affärer? Resume? Dagens Media?
1 kommentar
Vänta bara!