Idag var det äntligen dags för lite närkontakt med svenskättligen Chris Anderson (chefredaktör på Wired). Jag käkade lunch med Swedish-Amercian Chamber of Commerce på Urban Tavern här i San Francisco och Anderson var inbjuden för att köra sin Free-dragning. Vi var väl en 25-30 personer i rummet så det blev hyfsat intimt. Jag har ju skrivit om Free förut och ingen missade ju hysterin när han besökte Media Evolution i Malmö tidigare i år.
Jag tycker att Chris Andersons Long tail-teori är briljant. Den går lätt att förklara och den håller även på lång sikt. Tyvärr är jag inte lika övertygad när det gäller Free. Och jag tror det har att göra med förväntningar. Min analys är att många förväntade sig att Anderson skulle lansera en ny lösning. En modell som förklarade hur det går att tjäna pengar "in the land of Free", precis som Long tail förklarade hur det gick att bli lönsam "in the land of niche". Men istället för en lösning fick vi en lägesbeskrivning. Anderson är bra på att beskriva varför gratis blivit just gratis och hur det påverkar det kommersiella klimatet. Men han ger inga svar på hur företag ska hantera utvecklingen. Eller som han själv sa under dagens presentation "Hur det här påverkar möjligheten att tjäna pengar kanske vi kan utveckla under frågestunden efteråt" (ej ordagrant citat).
Jag frågade honom om hur behovet av nya valutor för att mäta "attention" ser ut. Han svarade att vi redan har väldigt många olika valutor, som besökare och klick t.ex., men ingen gemensam valuta. Och det kan man hålla med om. Jag skulle dock gärna höra honom resonera kring "social valuta" och eventuella måttenheter för den, men det hann jag inte fråga.
Kanske hade min relativa besvikelse, som nu pågått sedan förra våren då Wireds Free-nummer släpptes, varit mindre om Chris Anderson först lanserat Free som modell och sedan några år senare myntat The Long Tail. Vad tror du?
För övrigt kostade lunchen cirka 300 kronor. Det bjöds på svensk mat i form av raggmunk och lingonsylt som smakade helt okej. En milkshake på Lori's Diner efteråt hjälpte dock till att mätta magen ordentligt. Milkshaken kostade cirka 40 kronor.
Chris Anderson under föreläsningen arrangerad av Swedish-American Chamber of Commerce i San Francisco.