Världens största klippdockesajt Stardoll (med huvudkontor i Stockholm och över 27 miljoner medlemmar världen över) köper den MySpace-liknande sajten Piczo, med bas i San Francisco.
Tanken är att Stardoll ska bli ännu starkare i sin målgrupp (barn och unga, framförallt tjejer). De kommer fortsätta driva sajterna separat från varandra. Båda sajterna kommer att ingå i Stardoll Network som även innehåller sajten Paperdollheaven.com. Det Stardoll och Piczo har gemensamt är just gemenskap. Medlemmarna på de båda sajterna är vana vid att konstruera och skapa saker online och målgrupperna liknar varandra. Piczo startades 2004 och har cirka 8 miljoner unika besökare i månaden. Sajten är störst i USA, UK och Tyskland och målgruppen är framförallt tonåringar.
Efter uppköpet kommer Stardoll Network att bli lönsamt, enligt uppgifter i den här artikeln hos Times. Huvudfinansiärerna Index Ventures och Sequoia Capital, som investerat totalt 20 miljoner euro i Stardoll, ska alltså kunna börja räkna hem pengar från och med nu.
Vill du läsa mer om Stardoll kan du läsa mitt gamla reportage i Internetworld från hösten 2007 (siffrorna stämmer inte längre, men innehållet funkar hyfsat). Du kan också läsa ett inlägg om uppköpet på Techcrunch UK.