Så blir ditt nyhetsmagasin framgångsrikt på och utanför nätet

Bygg relationer med läsarna, lyft fram stjärnskribenterna, satsa på events och håll kostnaderna nere. Det är några av råden som tidningen Fokus chefredaktör Karin Pettersson fått under sin USA-resa.

Läs hur Jyri Engeström (Product Manager of Social and Mobile på Google), Marc Frons (Chief Technology Officer på NYTimes) och Jay Rosen (medieprofessor på NYU) tycker att Fokus borde jobba vidare med tidningen, sajten och eventen.

Trenden från små mediastartups i USA är ju att satsa ganska hårt på
eventen och samtidigt bygga varumärket på webben (tech-bloggarna och sajterna
GigaOM, Greentech Media, AlwaysOn, Techcrunch, Venturebeat m.fl. är bra exempel).

Av nån anledning
kan folk tänka sig att betala 700 dollar för en heldagskonferens,
samtidigt som de aldrig skulle betala för att läsa sajternas innehåll
på nätet. De sociala mötesplatserna offline är uppenbarligen värda mycket och där tror jag tidningar och sajter kan få en mycket stark
roll som hubbar eller noder. Men vågar Fokus slänga ut tidningens
innehåll från sin sajt och bara köra hårdvinklade bloggposter, så som Jyri Engeström föreslår?

Relaterat: Ta betalt för nyheter – visst går det, säger Thomas.

1 kommentar

Streams, upplevelser och interaktivitet är framtiden. Feeds är framtiden och den som kan se till att få betalt för sin stream kommer också tjäna pengar. Lyfta fram ”stjärnreportrar” så dom har direkt kontakt med läsarna kommer också få mer betydelse. Förstår man sen att kombinera streams med pappers tidningen och lägga in feeden i tryckt version med ”vanliga” människors inlägg i diskussionen. Så är man nog på god väg. Om inte någon gratis version hinner före. För om google news tex ”snott” tidningarnas nyheter så beror det på att det fanns ett behov att fylla som tidningen själv skulle tagit kontroll över. Men man kan få för sig att dom lägger ner all tid på att gråta över spilld mjölk istället för att ta hand om och leda sin egen utveckling.
Mvh
m00ns