som faktiskt kunnat överleva på att ta betalt direkt av abonnenterna
för journalistiskt material, kan jag med gott samvete säga: Det går att ta betalt för nyheter på nätet – och det går att tjäna pengar på det!"
Läs Thomas Frostbergs inlägg Räknefel i mediefabriken om hur det faktiskt går att tjäna pengar på journalistik. Han grundade nyhetstjänsten Rapidus för nio år sedan och har från dag ett fakturerat cirka 5000 kronor per årsabonnemang. En betalningsmodell som fungerat. Det har förvisso inte blivit något nytt TT av Rapidus. Men att bli stor och bred verkar snarare vara en nackdel för den som vill lyckas på nätet. Smalt, och nischat mot en specifik målgrupp lockar både abonnenter och annonsörer. Samtidigt ska tilläggas att Rapidus målgrupp är en relativt pengastarka affärsmänniskor. Det går antagligen inte att tillämpa samma modell för bredare publikationer alternativt publikationer med en ekonomiskt svagare målgrupp.
Relaterat från Joakim Jardenberg på Mindpark: Matematik för nybörjare – att ta betalt för nyheter på nätet.
ta betalt för innehållet. Jag tänker inte upprepa alla argumenten,
istället ska vi räkna lite."
2 kommentarer
AlltomPC är likadant. De lever på sin prenumationsstock, inte på annonser. DÅ är man inte bättre än sitt senaste nummer!
Rapidus har onekligen hittat en unik nisch. De måste vara först med nyheten, annars kan de inte skriva om den. Prenumeranterna kräver nämligen att Rapidus verkligen är de där timmarna för alla andra, annars kommer de snabbt att tröttna.
Konceptet är som sagt svårt att kopiera för de stora nyhetsdrakarna. För det mesta är de inte alls först men har störst bredd och genomslagskraft. Dessa två faktorer gör det svårare att ta betalt av läsarna, misstänker jag.