Tidigare i år blev Malmöoperans kampanj i form av bloggen Black Ascot ett hett samtalsämne. Nu har DN:s Niklas Malmborg intervjuat Studio Total, byrån som låg bakom det annorlunda greppet. Läsvärt för alla som arbetar med alternativa och sociala kanaler för att nå fram och ut.
"Problemet är att de flesta kulturyttringar inte vill nå ut till alla.
De söker bara beröm av sina likar, de vill ha ”rätt” publik, suckar
Tomas och försvinner in i ett resonemang om konstruerade sociala koder
och beteenden. Om hur rockklubben Debaser liksom finteatern Dramaten
har sina målgrupper och verkar ganska nöjda med det. Om hur de båda är
lika konservativa i grund och botten, eller lika punk för den delen." Ur En bra berättelse sprider sig själv.
Relaterat: Konst eller reklam? Fejkbloggen Black Ascot lyfter frågan igen.
2 kommentarer
Så roligt då att jag redan 2004 bjöd in den svenska punk-eliten att starta klubb på NorrlandsOperan. Och lyckades ha kvar den där i 2 år.
Vårt mål var aldrig att locka vår redan befintliga publik, enbart att avdramatisera den s k finkulturens högborg för den potentiella nya publiken. Jag är säker på att vi lyckades.
Men är det så konstigt att man resonerar på det sättet egentligen? Allas vän är ingens vän brukar det ju heta och jag tycker det ligger en del i det. Man kan ändå aldrig skapa något som faktiskt verkligen tilltalar ”alla” så varför ens försöka? Det är nog viktigare för både Debaser och Dramaten att ha en bra dialog med publiken de redan har. De har väl hyror och räkningar att betala de med. Man får göra det som funkar liksom.