Det finns tre sätt att tjäna pengar på nätet. Det är genom att skapa tjänster som hjälper användaren att spara tid och/eller pengar samt underhållning. Det hävdar Paula Marttila i ett inlägg på Same Same But Different (som ju fått en uppfriskande nystart med Jerry och Sofia bakom rodret) med titeln Tradition är inte en affärsmodell. Paula pekar också på att även om det är lätt att få en sajt eller tjänst att rulla, så krävs löpande uppdateringar och förändringar för att få det riktigt bra.
"Vi gav inte upp utan gjorde om efter sex månader, under sex månader. En
ny betalmodell med både nedlagda, sålda och upplåsta tjänster. Att
arbeta med produkter som Aftonbladet PLUS och Viktklubb var lite som
bergsstigning: utmaningar på utmaningar."
Jag tycker att Paula knyter an till viktiga saker i sitt inlägg. Framförallt gillar jag att hon nyanserar bilden av att det är busenkelt att sätta upp en sajt och bli lönsam. Det är lätt att glömma att varken Youtube eller Facebook är några kassakor när man pratar onlinetjänster. En annan grej jag reflekterat över är webbens roll mot offlineaktiviteter. Som jag skrivit om tidigare kan en sajt eller tjänst finnas till enkom i syfte att bygga ett starkt varumärke gentemot målgruppen för att sedan leverera intäkter offline. Bransch- och ämnessajter får ibland ta stryk för att de inte bär sin egen ekonomi, men det är lätt att glömma att företaget bakom ofta står på flera intäktsben där events, konsulttjänster och produktion kan vara andra delar.
2 kommentarer
Tack Fredrik att du nyanserar vidare mina ord med ditt resonemang. Jag har sett så många exempel på att bygga och starta saker där man efter sex månaders utvärdering gett upp för att de inte börjat visa lönsamhet. Orealistiskt så det slår… Jag tror också starkt på det du skriver om kopplingen mellan online- och offlinevärlden i affärer. Bra att du fortsätter att pusha för det.
Amen på det! Tror det är en helhetssyn man behöver ta för att se att onlinelivet bära vidare.