Den senaste veckan har jag
varit i tjänst nästan dygnet runt i mitt andra liv. Idag på
eftermiddagen kom jag hem och var både trött och lite sliten. Jag satte
mig vid datorn och helt plötsligt sa min hjärna: "Fredrik, du ska
skriva ett inlägg om strategier för nya startups". Varför min hjärna sa
det vet jag inte, men trots tröttheten hasplade jag ur mig fem punkter
och skrev inlägget på tio minuter. Det är ofta så det går till i
bloggvärlden, apropå Mymlans diskussion om långjournalistik och
kortbloggar. Inlägget som social valuta hade en liknande upptakt, om du
kommer ihåg.
So here you go, fem saker att tänka på innan du drar igång en startup, helt randomly ur minnet:
1. Skapa för evigheten, förpacka för nuet
Oavsett
om du har intresse för ämnet från början kommer du automatiskt att bli
engagerad ju mer du lär dig. Därför är det en framgångsfaktor att
första scanna marknaden, kulturen och debatten för att se vilka ämnen
som är aktuella och sedan försöka häkta på affärsidén i ett ämne som
ligger i tiden. Det kanske är mångfald, jämställdhet, mode eller något
annat stort och brett debattämne som du fastnar på. Välj det stora
ämnet och hitta en nisch att exploatera. Exempel: Dold.se
(anonymseringstjänst i FRA-tider), Kiva.org (bistånd och
entreprenörskap), Spotify och Voddler (alternativ till fildelning).
2. Lär känna dina fiender
Se
dina konkurrenter som dina bästa mentorer. Lär känna de personer som
finns i ditt marknadssegment (eller där i kring) genom att besöka
events, delta i diskussioner både online och offline och sprid även
dina egna tankar och idéer enligt share your shit-tanken.
3. Lär känna dina allierade
Även
om koll på konkurrensen är bra, är rådgivare och nätverket minst lika
viktigt. Under tiden du kartlägger aktörer, konkurrenter, leverantörer
osv. kommer du automatiskt att springa på människor du gillar. Ge dessa
personer extra mycket kraft och tid, eftersom du kan komma att ha god
användning för dem senare, när du själv är på banan med din startup.
Ofta finns dina allierade på oväntade platser med oväntad kompetens.
Titta hellre på personlighet och bredd på bakgrund än det konkreta CV:t
när du väljer rådgivare. Även om tunga uppdrag förstås vittnar om viss
koll.
4. Koll på makaronerna
Det är aptråkigt, men det
blir inga miljon-exits utan en välordnad ekonomi, en strukturerad
rapporteringsmetod (att användas av både dig själv och eventuella
intressenter/rådgivare/investerare). Det ska gå snabbt och fort att ta
fram siffror på nyckeltal och kunna följa företagets processer. Detta
är nog så viktigt när det väl hettar till och just din tjänst eller
produkt blir det hetaste heta och det nya svarta.
5. Vad lovar ditt varumärke?
Heta
ämnen väcker debatt. Och det gäller förstås produkter och tjänster som
anknyter till dem. Förutom att finnas med i debatten behöver du tidigt
fundera på vad eller vem ditt ansikte utåt ska vara, och hur ditt
varumärke ska uppfattas. Ett varumärke är ett löfte om något. Vad vill
du lova? Billigt, dyrt, skräp eller lyx. High fashion, budget, sportigt
eller töntigt. Alla varumärken har en nisch, och det går att bli
framgångsrik i alla segment av marknaden. Det bästa rådet är låta
varumärket ligga nära grundaren/grundarnas personlighet och filosofi.
Självklart kan tyckas, men inte alltid lika lätt att genomföra.
5 kommentarer
Grymt bra inlägg, Fredrik! Sticker ut från dina övriga, men detta gillade jag verkligen!
Kul! Härligt att höra.
I like, Fredrik! Kändes ”avskalat” och rakt på, liksom. Kanon.
Tack för en tankeväckare:), kommer att rekommendera till mina kollegor PÅ Science Park i Halmstad, mycket nytta för oss alla, elwira kotowska
Tänkvärt. Imponerande 10 minuter.