"Det är skönt att det börjar bli mer verkstad än bara tomt snack kring sociala medier"
Jag frågar några bra människor om deras upplevelse av 2009. Vad var viktigast och vad kommer vi att minnas även i framtiden? Rebecca Crusoe är t.f. VD för nystartade PR-byrån Domingo och popkulturbloggare på popjunkien.se.
Nämn en viktig händelse i din bransch under 2009 som folk kommer att minnas även i framtiden?
Att folk kommer MINNAS det är nog en överdrift men det är skönt att det börjar bli mer verkstad än bara tomt snack kring sociala medier. Digitala möjligheter i PR-världen är långt från nya men det var först 2008-2009 som det fanns utrymmen i budgetar, sanktioner från ledningar, mätbara effekter och riktigt bra case. Visst pågår det fortfarande alldeles för många metadiskussioner kring det här – jag är allergisk mot sociala medier-experter som twittrar med andra sociala medier-experter – men något har definitivt hänt under året.
Vad var det viktigaste som hände dig personligen 2009?
2009 har varit ett skitkul år och jag tror 2010 blir ännu bättre! Det här var året då jag hittade det perfekta stället att kombinera min långa PR-erfarenhet med min privata internetnördighet. Vi sjösatte www.domingopr.se i början av året och har gjort ett ruskigt starkt första år, tack vare nyfikna kunder, ett grymt team och vårt kanaloberoende, kreativa tänk.
Hur skulle du beskriva utvecklingen just nu?
Jag fortsätter tjata integrerad och kreativ PR för jag tycker det är så viktigt. Så: bort med pressmeddelandefabriken, in med samarbeten över byrågränser och oväntade lösningar som funkar lika bra i digitala kanaler som traditionella.