"Effektiv reklam får en att längta. Likt bra konst så verkar den inte rikta sig till någon speciell, den tjatar inte, den är inte pedagogisk: ändå träffar den en rakt i hjärttrakten. Som Sony-reklamen med Jose Gonzales-låten." – Isabelle Ståhl.
Isabelle Ståhl förklarar hur hon tycker att bra reklam fungerar, samtidigt som hon sågar reklamfilmen för citytunneln i Malmö som publicerats på Youtube under rubriken Citytunneln txt, av en helt anonym avsändare kallad citysong1. Avsändare torde dock vara Skånetrafiken, och MINT har producerat.
Jag såg klippet för några dagar sedan och kände väl nån slags skämskuddereflex. Inget fel på den tekniska nivån, men jag har generellt svårt för budskap som sjungs fram, och dessutom när stora tunga infrastrukturprojekt som jag tror många Malmöbor uppskattar ska försöka "streetifieras" så "kidsen" gillar det. Vad som också är intressant att notera är den mängd kommentarer som tagits bort från klippet på Youtube. Fyra kommentarer i rad hade raderats för några dagar sedan. Låter mer som aktiv censur än att kommentarerna skulle vara stötande eller på andra sätt "olagliga".
Vad tycker du? Bu eller bä?
(Citytunneln invigs imorgon)
2 kommentarer
Jag brukar vara den förste att plocka fram skämskudden, men här tycker jag att man lyckas balansera på något slags linje mellan dubbelironi och ett ganska medvetet val att bygga en snackis genom att vara tacky.
Jag gillart.
Eller så är jag bara färgad av att vara född i den där stan, och fascinerad över resan man gjort sedan jag lämnade den för 25 år sedan.
Sluta längta, kolla här: http://www.youtube.com/watch?gl=SE&v=-i-dVTJvLU4