Foto: Rob Holland.
”Jag måste backa bandet och återvända till frågan om hur min bransch ser ut om några år. En del av svaret fastnar i att jag inte ens vet vilken bransch jag tillhör. Vad jag dock vet är att intäktsströmmar och lönsamhet inte alltid handlar om att hitta den bredaste floden och sätta upp en damm. Det kan lika gärna handla om att dra upp kanoten på land, släpa den genom skogen och sjösätta den där det finns en tillräckligt bred å för att ta sig vidare. Och precis som Greentech Media skapar intäkter från olika håll i sin verksamhet, så gäller samma sak för den enskilda individen. Det är så du säkrar både bolag och människor.
Guldet har sedan länge sinat i mediegruvorna. Nu handlar det om att vaska konversationer och dra till sig dialog. Som mediebolag kämpar du mot statusuppdateringar på Facebook om uppmärksamheten. Dina kunders personliga vänner är dina konkurrenter. Visst är det fantastiskt och spännande? Det tycker jag. Äntligen sållas bruset bort. Dålig journalistik likväl som dåliga konversationer kommer inte att få någon uppmärksamhet, oavsett avsändare.”
Får du också ofta känslan av att du skrev bättre blogginlägg förr i tiden? Det får jag. Ovanstående skrev jag i juni 2009. Those where the days.