Idag skriver Parmy Olson på Forbes om ett hittills okänt samarbete mellan Spotify och Facebook. Enligt hemliga källor kommer de båda bolagen inom bara några veckor att lansera ett samarbete som integrerar Spotifys musik på Facebook-plattformen. Här är några konsekvenser av samarbetet enligt Forbes källa:
- Det blir möjligt att både spela och söka i Spotifys musiktjänst direkt ifrån Facebook-användarnas sidor.
- Det kommer bli möjligt att lyssna på samma musik som dina vänner på Facebook, i realtid (”simultaneously”).
- Funktioner som redan idag finns i Spotifys ”Facebook connect”-funktioner kommer att finnas direkt på Facebook också (till exempel dela låtlistor).
- Tillgången till Spotify direkt från Facebook blir möjlig för premiumkunder och bara i de länder där Spotify redan finns, alltså inte den viktiga USA-marknaden än så länge.
Spotify själva förnekar något annat samarbete än det som redan tidigare existerat kring Facebook connect-funktionaliteten.
Fördelarna med ett samarbete för de båda miljardbolagen är framförallt att Facebook får en gedigen musiktjänst och kommer ännu ett steg närmare att bli en mediahub för sina användare. Samtidigt får Spotify stor exponering och antagligen rejält många fler användare.
Parmy Olsen beskriver utvecklingen bra när hon skriver:
The partnership with Spotify signifies how Facebook is flexing its muscles in the media space, offering services that keep people within the social network, rather than scouring other parts of the web for content.
Jag minns att jag var ganska skeptisk till ett av Jamie Kantrowitz uttalanden när jag intervjuade henne för fyra år sedan. Hon var då Vice president för MySpace, på plats i Stockholm för lanseringen av MySpace Sverigekontor, och vi pratade om internets framtid. Hon beskrev hur vi kanske allt mer kommer att använda internet via en eller flera portaler snarare än enskilda sajter. Mina tankar gick då direkt till satsningar som Passagen och Torget. Stora på sin tid, men alldeles för generella och omoderna några år senare.
Och att MySpace skulle bli den one-stop-location vi hängde på för att komma ut på nätet kändes inte heller troligt. Men Facebook däremot, den tjänsten var helt klart inne på rätt spår redan då, och det blir allt mer tydligt hur företaget vill att vi utgår från vårt Facebookkonto under vår internetnärvaro. Dels handlar det om att använda våra Facebook-logins på andra sajter, men också om att få andra sajter att helt enkelt flytta in på Facebook. Det kan göras genom appar, pages eller andra typer av integrationer, och det är en väldigt tydlig trend.
Spotify-samarbetet är än så länge inte bekräftat av officiella källor, men det ligger helt i linje med den strategi som Facebook haft sedan länge. Och kanske är det en nyckelhandling i Spotifys viktiga mål att nå ut på USA-marknaden.
[Tipstack: Erik Starck]
Relaterade inlägg:
Spotify finns inte om tio år
Johan Rheborg om fildelning, artistupproret och Spotify
Idag lanseras Spotify
3 kommentarer
Jag förstår Facebooks ”bli allas vår utgångspunkt på internet-ambition”. Men det är, även när vi nu pratar om någonting så stort och mäktigt som Zuckerberg & Co – någonting som luktar surt just där. Jag har så svårt att se någon ro i land en sådan ambition. Till en viss del, absolut. Tänker primärt på ”rivalerna” från Mountain View. Men det här med att vi ska utgå från dem, jag har bara så svårt att se det hända fullt ut.
[…] 25 maj i år skrev jag för första gången om ryktena kring Spotifys samarbete med Facebook och ikväll lanserades det officiellt under utvecklarkonferensen f8 där både Facebooks CEO Mark […]
[…] med Facebook och Parmy Olsen på Forbes magazine var tidigt (och till stora delar rätt) ute när detaljerna om samarbetet läckte ut från en […]