Så kom då den session jag nämnde i mitt inlägg inför The Conference, nämligen vad vi kan lära oss från utvecklingen i Afrika. Geraldine de Bastion inledde passet med en del fakta om det afrikanska mobilanvändandet.
Afrika lämnas ofta utanför när man pratar om innovation och utveckling inom media- och webbvärlden. Det är trots allt 1 miljard människor det handlar om. 2002 fanns 49 miljoner telefoner i Afrika. Idag används 500 miljoner telefoner, varav 7 miljoner är smartphones. Google försöker ta sig in på den afrikanska marknaden med en Android-smartphone prissatt under 100 dollar. 110 miljoner afrikaner når internet via en dator, 115 miljoner använder mobilen för samma sak. Minst 27 procent av alla sydafrikaner använder internet via mobilen (39 procent i urbana områden). Ushahidi, Revoda, FrontlineSMS och MzansiSMS är några av de mest populära afrikanska mobiltjänsterna.
Barry Coetzee är CEO på betalföretaget iVeri Payment. Under sitt föredrag talade hand om Afrikas unika position där landet skapat en revolution i elektroniska betalningar. De flesta mobilanvändare bor på landsbygden, till skillnad mot hur det är i västvärlden. Det skapar andra behov och nya typer av tjänster.
”Tro inte på det du hör om att Nokia är i trubbel. De ÄGER vår kontinent”, konstaterade Barry Coetzee och syftade antagligen på den extrema dominansen av Nokia-telefoner på den afrikanska marknaden.
Även bankväsendet ser annorlunda ut. Traditionella banker som försökt etablera sig i Afrika väntade på att kunderna skulle komma till dem, och de kontrollerade betalkanaler som bankomater och bankkontor. Dagens moderna afrikanska banker måste nå ut till kunderna i mobilen, via SMS, USSD, IVR, WAP, Java, e-mail och webbläsaren. Det finns nu en förväntan från användarna att transaktioner ska vara lätta att göra och kunna göras i mobilen. Mobila pengar, förbetald ”air time” och elektricitet har nu blivit valuta. Att ringa är gratis.
Kenyanska pensionärer har nu börjat få sin pension utbetalad via mobilen. ”Vi rör oss mot ett kontantlöst samhälle i utvecklingsländerna”, hävdade Barry Coetzee.
Samtidigt tar plattformar som Facebook plats även i den afrikanska onlinevärlden, men sms-andet är extremt populärt. Under en fredageftermiddag tar det 6 timmar att få fram ett sms i centrala Nairobi, eftersom alla gör upp planer för helgen och messar varandra, berättade Barry Coetzee.
Den största lärdomen att dra från den afrikanska utvecklingen verkar vara att innovationsklimatet är extremt anpassat till de lokala villkoren och att många tjänster och produkter är nischade till bara den afrikanska marknaden. Villkoren ser helt enkelt annorlunda ut och genom att förstå det kan även globala bolag etablera sig. Till exempel börjar nu även stora kortjättar som MasterCard att ge sig in i matchen och göra det möjligt att betala med MasterCard via mobilen istället för med kort. Afrika ligger steget före, och den som vill konkurrera måste hoppa över ett steg i utvecklingen. Skipping a beat med andra ord.
2 kommentarer
En miljard. Inte en biljon. Så många människor som en biljon finns inte: http://sv.wikipedia.org/wiki/Biljon
Tack för rättelsen. Inte första gången jag missar den översättningen. 😉