Mer än bara ”e” i e-handeln

När jag läser e-barometern för Q4 2011 så får jag samma känsla som jag haft de senaste åren vid den här tiden. Vi är där nu. Vi är på den plats där kraschade bubblor gick bet. Och vi har varit där ett tag. Vi handlar saker via nätet, och vi gör det ofta och mycket. Böckerna, hemelektronik och kläder dominerar fortfarande, men andra produkt- och tjänstekategorier ökar hela tiden. Livsmedel har bara kommit in på banan än så länge och står inför en enorm omsättningsökning på nätet de närmsta åren.

Men fortfarande motsvarar e-handeln bara 5 procent av den totala svenska detaljhandeln. Det är dock väldigt lågt räknat. För om du börjar fundera på hur ofta internet spelar in när du väljer vilken produkt du ska köpa eller vilken tjänst du ska välja, så inser du snabbt att begreppet ”e” i e-handeln är betydligt bredare än checka ut-knappen i webbshoppens varukorg. Det handlar om multikanaler och Brick and mortar som Miriam Olsson har skrivit om. Att företag och butiker finns både digitalt och fysisk och att det hela tiden sker ett samspel. Du gör såklart research på nätet men kanske väljer att köpa en produkt i den fysiska butiken. Är det e-handel? Eller om du beställer och betalar en ny datorskärm på Webhallen.com men väljer att hämta ut den i deras butik på sveavägen i Stockholm? Är det e-handel eller vanlig detaljhandel? Ja, som du märker är det fler än bara de renodlade e-butikerna som går att förknippa med e-handel. Trots det är e-handelssiffrorna övertygande:

»27,7 miljarder kronor. Omsättningen totalt för e-handeln av varor i Sverige 2011.
»10,6 procent. Tillväxten för e-handeln av varor i Sverige under 2011.
»5 procent. E-handelns andel av den svenska detaljhandeln 2011.
»Hemelektronik. Det största delsegment inom e-handeln. omsatte 6,7 miljarder kronor under 2011.
»Böcker. Den vara som flest konsumenter i Sverige, 49 procent, har handlat på nätet under 2011.

Statistik från E-barometern Q4 2011

e-barometern 2011 q4
E-handelns omsättning 2011