Jag ser fram emot Dokument inifrån-dokumentären Du är Googlad som kommer att sändas den 22 mars. Nikke Lindqvist berättar i det här inlägget om hans medverkan som sökmotorkonsult i produktionen. Brit Staktson är också inblandad. Johan Ripås är journalisten som står bakom dokumentären och han kommer att använda sig själv som testobjekt.
Ett av momenten är att vi ska försöka städa upp min digitala identitet. Det innebär i stort sett att förändra den sökbild som möter läsaren när man googlar på namnet “Johan Ripås”. Det har blivit allt viktigare att ha en städad profil på Internet. Både presumtiva arbetsgivare och nya bekanta googlar oss. Men det är ju inte alltid sökresultaten ser ut som vi vill att de ska göra.
Johan Ripås skriver också om hur två personer kommer medverka i programmet och beskriva sitt ”digitala helvete”. Kan bli intressant, och jag hoppas att begrepp och förklaringar hamnar rätt och att det inte blir slagsida för vare sig varningsropen eller de onyanserade hyllningarna. Sök är digital infrastruktur och precis som att de vägar vi färdas på kan vara skådeplatser för ond bråd död i form av trafikolyckor så kan de också länka samman oss med de platser och människor vi älskar.
För övrigt skriver Nikke Lindqvist idag om hur den nyfödda prinsessans liv dyker upp på nätet. Läs Prinsessan som växer upp i Google.
Och ja, jag är fullt medveten om att det här blogginlägget tjänar Johan Ripås syften att förändra sökresultatet för hans eget namn (man kan ju fråga sig om SVT ska vara arenan för såna syften) och få hans blogg att ranka högt. Men det må vara hänt.
1 kommentar
Tack för intressant inlägg!
När det kommer till att ”städa upp” min digitala identitet är det förstås mer av en pedagogisk övning. Det ligger nämligen en direkt motsättning i att försöka städa upp en digital identitet och samtidigt berätta det för alla som skulle kunna tänkas vilja göra det motsatta.