I alla fall om Lisslys analys håller. Numera går det att ta temperaturen på det mesta genom sociala webben och sökstatistik. Vad pratas det om? Vad söker folk på? Allt ifrån influensaepidemier till valresultat till melodifestivalvinnare går att förutspå, och jag skulle tro att det fungerar extra bra i länder som Sverige med en extremt uppkopplad befolkning och en väldigt hög social medienärvaro. När gäller lägerelds-tv som melodifestivalen som nästan samlar hälften av befolkningen (3,3 miljoner tittare senast) torde analyserna vara ännu mer pricksäkra jämfört med mer smala och avgränsade händelser. Men blir det tråkigare att följa tävlingen av den anledningen? Vet inte.
”Förra året lyckades vi pricka helt rätt när det gäller folkets röster där vi förutspådde Saade som vinnare. I år är det mer jämnt men så som det ser ut nu ligger Loreen mycket bra till att vinna folkets röster”, säger Simon Sundén på Lissly, i ett inlägg.
Enligt Lissly har 36 410 svenskar twittrat om melodifestivalen sedan den 1 februari. De skrev tillsammans över 174 000 tweets i ämnet.
Själv håller jag också på Loreen.