En startupkrönikör som försvarar ”big media” och bland annat oroar sig för vad som händer när bandbredden ökar och Hollywoodfilmer blir för dyra att producera för en gratismarknad. Finns det? Ja, han finns och han heter Fransisco Dao. På Pando Daily spekulerar han långt bortom fildelningsdebatter och SOPA. Istället funderar han på vad som händer om amerikansk kultur devalveras på den globala marknaden. Vad händer med USA som varumärke när Hollwyood inte längre har råd att producera dyra kvalitetsfilmer, på grund av internet?
”While the Internet helps spread Hollywood content, international preferences for consuming that content will only continue for as long as it is superior. If our studios are forced to cut budgets to Bollywood levels and the global population no longer embraces American entertainment, our brands, even our culture, loses an immeasurable advantage in the global marketplace.”
1 kommentar
[…] medhjälp till våra egna brott” (2009) Det finns inget bättre än när det vänder (2012) Vad händer när filmbolagen faller? (2011) ”Peter Sunde från Piratebay kan bli fildelningens Che Guevara” (2009) This entry […]