Next Berlin

Jag tänkte dra till Berlin i början av maj för konferensen NEXT Berlin.  Ska du dit?

Berlin är en het entreprenörsstad. Med svenska ögon är väl Soundcloud den starkast lysande startup-stjärnan, trots att bolaget vare sig är svenskregistrerat eller har svenskar i majoritet hos personalen. Men vi brukar ha en tendens att hålla fast vid detaljer som grundarnas härkomst snarare än vilket lagrum som företagen tillhör när svensk-stämpeln ska delas ut.

Under Webbdagarna presenterade Johan Ronnestam ett gäng svenska entreprenörer som han tycker representerade framtiden och som svenska näringslivstoppar bör lyssna mer på. Flera vars verksamhet bedrivs eller i alla fall beskattas utomlands. Att många webbentreprenörer flyr Sverige är förstås något som de som skapar företagarpolitiken bör fundera på. Att jämföra en startup som har en symbolisk närvaro i Sverige med ett industriföretag med tusentals svenska anställda kan dock bli lite skevt. Men det är ett annat inlägg.

Nu skulle det ju handla om Next Berlin som sagt. Vore kul att veta om vi ses.

NEXT12 - I'M BLOGGING!

4 kommentarer

Godmorgon 🙂

Tack för länkup.

Ett litet tydliggörande: Kanske var oklart. Jag jämförde inte svenska startups med svenska industriföretag. Jag menade våra mäktigaste ledare behövde lära sig hur teknologi förändrade deras företag OM vi skulle ha mycket jobb och en god ekonomi 2025. Den övergripande problemställningen var en mix av förändrade värdekedjor, hur teknologi på sikt skapar mindre jobb, mindre vinst trots effektivisering samt en kunskapsproblematik.

Nu framfördes ju detta på webbdagarna. Därav det riktade budskapet. Men det här skulle vara lika relevant på lärarkongresser, industridagar osv. Jag har vid två tillfällen varit med på Automotive Swedens årliga träff för fordonsindustrin i Europa (fokus lastbilar och bussar) och där tar man detta på högsta allvar.

Ett exempel. Svenska företaget Autoliv satt i paneldebatt och berättade om arbetet med att identifiera om en förare i en lastbil är på väg och somna. Man hade ägnat ca 8 år åt att forska på det här området. På en direkt fråga vad mitt anförande hade med den forskningen att göra svarade jag: Om vi byggde en prototyp med Microsofts Kinect teknologi samt pulssensorer i ratten. På så sätt analyserade förarens hållning med dennes pulsaktivitet, borde inte det lösa problemet? Dessutom kunde en sådan prototyp byggas på 3-5 dagar. Autolivs representant sjönk igenom golvet….

Problemet är att industrin byggts av ingenjörer som inte på något sätt har kontakt med den typ av kreativa nördar både du och jag känner. Om vi gifte ihop de båda skulle vi få en annorlunda typ av innovation. Nu när industrin i mångt och mycket kopplar sina verksamheter på nätet, lyfter ut gränssnitten mot B2B och B2C marknaden uppstår ett helt nytt behov av kunskap.

Men som du skriver, det är ett annat inlägg. Filar på ett sådant så får vi se om det klargör något.

Hälsningar från lite time off i Sälen
Johan

Tack för lång och belysande kommentar. Jag förstår nu ditt budskap bättre om att inte tro att det är små startups som är framtiden, utan kanske även tänka på industriföretagens sätt att innovera som en viktigare faktor många gånger.