Snart börjar en ny serie med arbetsnamnet Silicon Valley på amerikanska Bravo TV. Enligt beskrivningen ska den följa en ny generation av ”young professionals” på sin väg mot att skapa Silicon Valleys nya framgångsföretag. Serien har genast mött kritik, innan den ens börjat. Bara genom sin preview har den fått flera tech-skribenter att reagera starkt mot bilden av entreprenörerna som gestaltas i serien. Och kanske smärtar det extra mycket att Facebooks Randi Zuckerberg (syster till Mark Zuckerberg) är inblandad i projektet.
Före detta Techcrunch-redaktören och PandoDaily.com-grundaren Sarah Lacy gör ett ganska rejält utfall mot Randi Zuckerberg i det här öppna brevet till henne, där Lacy i princip kritiserar Randi för att ha sålt ut en hel startupkultur för några ögonblick i rampljuset på kabel-tv. Och Sarah Lacy förstår inte hur Randi Zuckerberg kunnat gå med på att göra en serie av den här typen mot bakgrund av den uppståndelse och kritik som kom när filmen The Social Network målade upp en enligt många förvanskad bild av hur Facebook grundades och drivs. Sarah Lacy skriver:
Two years ago, we could dismiss Sorkin easily as an outsider with an agenda. It was well known that he had never met Zuckerberg, didn’t even use Facebook, and had a general disdain for tech. But Randi Zuckerberg is a legitimate insider. And she has sold her industry and her generation out, and there’s little any of the real entrepreneurs can say other than sit there, mouth agape, wondering why the hell she would do this. I hope she made plenty of money off the deal, because as far as I’m concerned she’s sold her Silicon Valley soul for fifteen minutes of fame on basic cable.
Francisco Dao i sin tur beskriver hur serien hos Bravo TV framställer en entreprenör som en hipster som vet hur man startar en WordPressblogg. En bild som ofta ligger långt ifrån sanningen, men som antagligen passar in i reality-tv-formatet där fokus hamnar på personligheter och karaktärer snarare än vem som är bäst på att koda eller se konkreta affärsmöjligheter. Han är oroad över en fördumning av Silicon Valley och skriver bland annat:
Now Bravo is going to put this new breed of hipster-turned-wannabe-entrepreneur on TV and hold them out as an example of Silicon Valley? […] Tech groupies are not representative of the actual technology industry and as long as we continue to ignore this, we will continue to see the dumbing down of Silicon Valley.
För mig är det fascinerande att se hur starka reaktionerna och kritiken mot Randi Zuckerberg är. Det råder ingen tvekan om att Silicon Valley-andan är ett känsligt ekosystem och trots att få kan beskriva den fullt ut, saknas inte personer som är beredda att rycka ut för att försvara den. Jag tror också det finns en rädsla att förlora något som aldrig går att få tillbaka.
Entreprenörer över hela världen springer ikapp med utvecklarna i dalen. Och kanske kanske har Francisco Dao lite rätt när han talar om en fördumning. Nördarnas paradis kanske numera även rymmer aktörer som söker snabba framgångar i riskkapitalets strålkastarljus med helt andra motiv än de personer som en gång experimenterade med kretskort i ett garage i Palo Alto. Kan Silicon Valley som fenomen vara för evigt? Antagligen inte, och just nu ser vi hur de som bevakat och levt i det kaliforniska entreprenörskulturen slåss för att bevara den, kanske med en sorgsen känsla av att det redan är för sent. Speciellt när även personer på insidan (Randi Zuckerberg) sviker de högt satta (men av startupcommunityt självklara) idealen.
Uppdatering: Petter Palander tipsade mig om att Randi Zuckerberg bemöter kritiken i viss mån genom ett inlägg på sin Facebooksida där hon förklarar hur hon tänker kring projektet. Hon är Executive producer och i den rollen kommer hon att fungera som rådgivare. Samtidigt medger hon att serien är en reality-såpa och inte en dokumentär.
Will there be drama? Of course! Silicon Valley is full of exciting drama. Will there be conflict? Of course! Entrepreneurs face conflict daily. Will we showcase every single painstaking detail of startup life? Of course not. This is reality TV, not a documentary. The show isn’t meant to represent all of Silicon Valley, but to authentically follow the lives of a few young people trying to blaze their own trails.
1 kommentar
Det intressanta är väl att kritiken är så stark innan någon sett allt… Samtidigt kan jag ibland känna att det finns en lite osund drive på att alla ska vara entreprenörer och att startup är bättre än att bygga företag som redan finns.