Det finns många sätt att beskriva Marissa Mayers nya uppdrag som vd för Yahoo.
- ”Yahoo rekryterar från Googles innersta krets”
- ”Googles toppchef ska stoppa Yahoos fall”
- ”Hon är nyckelspelaren från Google som ska rädda Yahoo”
- ”Silicon valley-veteranen som ska rädda Yahoo”
- ”Google förlorar toppnamn till konkurrenten”
Hon var anställd nr 20 på Google, har tung erfarenhet samt är respekterad och har gott rykte om sig i Silicon Valley. När Svenska Dagbladet (via Aftonbladets Svd Näringsliv-ruta) rapporterar om händelsen blir vinkeln att hon är kvinna, gravid och liksom ”haft tur” som nu fått det här stora uppdraget. Nästan som att hon snubblade över det.
Ja, hon är oerfaren i rollen som just vd, men att så tydligt sätta oerfaren och gravid i rubriceringen känns både trött och kvinnofientligt. Visst förstår jag logiken i klickjournalistiken. Rubrikerna måste dra kontrasterna till sin spets. Och vårt samhälle ser tyvärr ut så att gravida kvinnor sällan blir rekryterade till toppositioner inom näringslivet. Men ibland tänker jag att även kommersiella tidningar kan vilja kliva ur de djupa hjulspår som de redan rullat i sedan tidernas begynnelse. Men det kanske är för mycket begärt? Visst finns det långt värre exempel, men alla gräver vi och kritiserar saker som berör oss själva, i mitt fall webbranschen och mediebilden av den.
Annika Lidne spred en skärmdump från SvD:s sajt på Facebook idag. Det var så jag först blev uppmärksammad på hur vinklingen av nyheten såg ut. Frågan är hur det beskrivits om en 37-årig man fått jobbet? ”Unga stjärnan som ska rädda Yahoo” kanske?
6 kommentarer
Det vore intressant att se om det fanns en skillnad mellan manliga och kvinnliga redaktörer vad gäller att sätta rubriker på Mayer storyn. SvD artikeln har nu titeln ”Hon tar över pressat yahoo” men URLen är ”marissa-mayer-tar-over-pressat-yahoo”. Så namnet kan få vara med i URLen men inte i titeln?
Många som ser den sortens rubriker och artikelvinklingar läser dem nog idag som ett slags pepp: ”Hon är ung, tjej och var /formellt/ oerfaren /önskelistan på vad en Yahoo-VD ska kunna och ha i bagaget är givetvis lång som Öresundsbron!/, men fick jobbet ändå – därför att hon trodde på sig själv, var eldig och övertalade alla, då knep hon platsen. GÖR SÅ du också!” I vår tids Facebookskrytiga kultur och medier möter man den sortens historier hela tiden. (som påpekades av Erika Hallhagen i SvD i en granskning av radions Sommar häromdagen); det har blivit nästan det normala sättet att låta ’vinnare’ och chefer berätta om sig själva.
Men jag håller med om att det är en jättekonstig och omotiverad rubrik. Har man suttit flera år i toppositioner på Google är man ju inte oerfaren på¨något vis, och hon kan inte heller jämföras med vanliga studenter som kliver ut från högskolan och ska jaga jobb. Vilket är, tycker jag, vad rubriken antyder.
[…] that for years”, säger en talesperson från Yahoo. Om du tål att bli upprörd – kolla in rubriksättningen som Aftonbladet väljer för nyheten om Marissa Mayer. Aftonbladet.se beskriver rekryteringen av […]
[…] Marissas fall är det också intressant att titta på hur hennes utnämning presenterades i media och där finns en hel del övrigt att önska. This entry was posted in Jämställdhet, Ledarskap […]
[…] Samma olika när Yahoo får ny vd Det jobbiga i att framstå som […]
[…] det en slump att Marissa Mayer, en av Silicon Valleys mest ansedda ledare, beskrevs som “gravid och oerfaren” i en av Sveriges största tidningar (hon är vd på Yahoo och tidigare en av toppcheferna på […]