Sedan många år har annonsörer kunnat spåra våra besök på nätet och exponera individuella annonser för oss baserat på produkter vi tittat på eller sidor vi besökt. När jag besöker Amazon och tittar på ett par skor så kan en annons för exakt de skorna dyka upp i högerspalten på Facebook bland de andra annonserna. Det kallas ”retargeted ads” och har blivit en favorit bland e-handlare tack vare dess höga konverteringsgrad. Så långt inget nytt. Nu kommer dock Facebook att öppna upp för möjligheten att visa retargeted ads direkt i nyhetsflödet på din Facebooksida. Det innebär betydligt större möjligheter för annonsörer att ta plats bland dina vänners statusuppdateringar, men också lika stora möjligheter att försämra användarupplevelsen för den miljard människor som använder Facebook.
– Du tittade på den där datorn. Du tittade på den där handväskan. Du tittade på de där skorna. Och där dyker de upp, direkt i ditt nyhetsflöde. Det är fortfarande många konsumenter som inte förstår hur det här fungerar och som kommer tycka att det känns lite påträngande… inte för att det inte hänt förut, men för att det händer i deras nyhetsflöde på Facebook, säger Rebecca Lieb, annonsanalytiker på Altimeter Group, i en intervju med CNET.
Redan tidigare har annonsörer på Facebook kunnat nå ut i nyhetsflödet via de som är medlemmar på företagets egna Facebooksida (och exponeras för medlemmarnas vänner). Den nya förändringen av annonsmöjligheterna kommer enligt CNET att lanseras ihop med Facebooks nya tidslinje och frågan är var gränsen går innan vi användare tycker att Facebook mer påminner om en annonsyta än ett socialt nätverk.