Vad händer egentligen på svenska Google? För en tid sedan stod det klart att Emma Stjernlöf lämnade jobbet som kommunikationschef för att återvända till Adidas. Nu står det klart att Stina Honkamaa, vd för Google Sverige sedan fem år, går vidare för att bli grundare och vd för det nya bolaget United Screens med Bonnier Growth Media som ägare. Bland grundarna finns även Malte Andreasson, Jan Zachrisson och Oscar Höglund med förflutet från bland annat TV4-gruppen, Jarowskij och Zodiak Television.
Enligt pressreleasen kommer United Screen att bli ett kanalnätverk med både egna produktioner och befintligt innehåll från traditionell tv. Huvudfokus ligger på Youtube som kanal och med distribution på flera plattformar.
”United Screens kanalnätverk kommer att erbjuda ett urval av olika kanaler, framtagna för att passa olika målgruppers intressen. Tittaren kan enkelt navigera i kanalutbudet på United Screens huvudkanal på YouTube. Programutbudet kommer att bestå av befintliga program från traditionell TV samt nya egenproducerade program. På de olika kanalerna finns ett urval av program som tittaren kan följa från exempelvis sin TV, mobiltelefon, läsplatta eller dator. I anslutning till programmen visas reklam baserad på målgruppens profil och användarens egna intressen. Reklamintäkterna fördelas mellan United Screens, rättighetsinnehavaren och YouTube.”
Spontant känns det spännande att se vart det här tar vägen. Det skickar också en väldigt tydlig signal om tablå-tv-tittandets förestående död. Just att det ska göras egna produktioner specifikt för kanalnätverket tycker jag tyder på att här är mer än bara en ompaketering. Det känns som något nytt, men jag ska villigt erkänna att jag inte är speciellt insatt i tv-branschens villkor. Samtidigt medför ju konvergensen att det inte går att prata om tv, internet, tidningar, radio eller webb som separata medieformat längre.