Dreamhack open och e-sportens utveckling

I helgen pågår Starcraft II-turneringen Dreamhack Open i Stockholm. Dremhack sänder live med kommentatorer och bland andra Aftonbladet rapporterar live från turneringen på sin förstasida. Det är spännande att se hur intresset för e-sport ökar även när det gäller exponering i traditionella medier. För två år sedan skrev jag nedanstående inlägg på min och Johanna Ögrens blogg på DN.se om e-sportens utveckling. En dag som denna känns det bra med en repris.

Sport som sport
(publicerat på DN.se 13 april 2011)
hampusandersson_stockholm_invitational_120411

”Jag kunde inte hitta ett annat land i världen med samma utveckling kring e-sport som Sverige”

Ungefär så sa James Harding i en intervju med Aftonbladets webb-tv. Han är engelsmannen som flyttade till Sverige för nio månader sedan för att jobba med ett spelutvecklingsbolag och som dessutom var värd för gårdagens e-sporttävling i Starcraft 2 på Kulturhuset i Stockholm. Bakom arrangemanget stod Dreamhack som är mest känt för sin datorfestival med tusentals deltagare.

Jag minns när jag för 7-8 år sedan blev uppmärksam på det ökade antalet virtuella produkter som såldes på till exempel Blocket. Det gick att köpa färdiga karaktärer från onlinespel som World of Warcraft, användarkonton som redan var ”uppspelade” och klara. Det som slog mig var hur något som engagerade hundra tusentals människor nästan inte fick någon uppmärksamhet alls i vare sig nyhets- eller sporttidningar. Det kunde handla om digitala event och händelser som gick att likställa med en vm-turnering men som passerade helt utanför radarn på landets sport- och nyhetsredaktioner. Jag tror jag vet varför. Då var e-sport något som många sysslade med, men få tittade på. Ungefär som en korpenmatch i fotboll, eller en motionärsrunda i joggingspåret.

De senaste åren har dock publikintresset ökat rejält. Tidigt genomfördes bland annat turneringar i spelet Counter Strike där olika klaner gjorde upp om titlarna. Dessa klaner hade egna fans. Numera är det allt vanligare med stora event där publiken kan följa spel och matcher live på skärmar, eller livesänt via internet. Precis som med fysiska sporter har det bildats en fankultur med allt vad det innebär av sponsorer, idoldyrkan och stora pengar i omlopp. De mest framgångsrika spelarna har sitt spelande som heltidsjobb och drar hem prissummor på turneringar över hela världen.

Ett exempel är sydkoreanske Jang Min Chul, eller ”MC” som igår vann tävlingen i Starcraft 2 inför en entusiastisk svensk publik på Kulturhuset i Stockholm. När jag följde livesändningen från tävlingarna via nätet blev slutsatsen att många av de utländska spelarna var imponerade av den engagerade stämningen från publiken, och ”MC” kände sig som en filmstjärna när han mötte sina fans.
hampusandersson_stockholm_invitational_120411
För de som hänger med i spelvärlden, vilket väldigt många gör (till exempel Susanne Möller här på DN.se) är vare sig publikintresset eller livesända tävlingar något nytt. Traditionella sporter kommer att få ta hänsyn till en allt större konkurrens om både tittare och utövare i framtiden. För det är trots allt inte så mycket som skiljer mellan att titta på två fotbollslag på en tv-skärm eller två klaner eller spelare som gör upp på en datorskärm. Tävlingen igår kväll sändes dessutom med kommentatorer som både förhöjde upplevelsen och gjorde den sevärd även om du inte spelat just Starcraft 2 förut.

Både vanlig sport och e-sport handlar väldigt mycket om underhållningsvärde, och för den som följde den rafflande finalen igår är det ingen tvekan om den hade lika mycket att bjuda på som vilken vm-final som helst.

Bilder: Dreamhack.

1 kommentar

Sändningen av COD-matcherna på Xbox Live härom veckan visade e-sport från sin bästa sida. Svårt att hitta någon annan produktion över huvud taget där tittarnas upplevelse ligger så nära utövarnas.