Vill du verkligen jobba som en startup om 92 procent misslyckas?

Det finns något fantastiskt med hur många startupföretag jobbar. Det finns utrymme för kreativitet och analys, affärssinne och målgruppskännedom, förnuft och känsla. Och framförallt måste det gå fort för att snabbt kunna validera idéer, satsningar och investeringar.

För vanliga företag och organisationer finns det också mycket att hämta i startupvärlden när det gäller till exempel hur man produktutvecklar och skapar mätbarhet. Vad dock många verkar glömma när de säger att de vill ”jobba som en startup” är det faktum att merparten av alla startups misslyckas – det ligger liksom i själva konceptet, i alla fall om du tittar på statistiken.

Det här skrev jag en krönika om till Resumé som jag lämnade in för cirka två veckor sedan. Timingen för publiceringen blev dock minst sagt bra då jag senare såg en native-artikel publiceras hos KIT med nyss nämnda Berghs som avsändare.

KIT-artikel och Resumékrönika

”Startups är mycket, mycket bättre än större och traditionella storföretag som har en inbyggd tröghet.” säger Nils von Heijne, digital entreprenör, kommunikationsstrateg och kursansvarig för nya kursen “Think like a startup” på Berghs (som tur är medger han att Facebook och Google ändå lyckats okej trots sin storlek…).

”Statistik från Stanford University och Berkeley University visar att 92 procent av alla startupbolag i Bay Area misslyckas inom tre år, vilket är rimligt utifrån hur innovationsekosystemet fungerar. [..] Hur skulle det se ut om 92 procent av storbolagens startupliknande satsningar misslyckas?”, skriver jag i min krönika.

Be careful what you wish for. I alla fall om du menar allvar med att jobba som en startup.