Linda Hörnfeldt har på kort tid byggt upp branschorgansiationen Influencers of Sweden och blir numera inbjuden av allt ifrån regeringen till medie- och branschorganisationer för att diskutera influencer-marknadsföringens villkor och framtidsutsikter. Samtidigt är Influencers of Sweden ett eget community med betalt medlemskap och stort utbyte mellan medlemmarna. I slutet av förra veckan arrangerades The Influencer Convention på Grand Hotel Saltsjöbaden med dels en heldag av föreläsningar och paneldiskussioner samt dagen efter utrymme för ett antal workshops kring till exempel videoredigering i Adobe Premiere, WordPress-kodning med Tjejer Kodar och metoder för att jobba mer effektivt.
Det var två dagar med engagerade deltagare, många samtal och framförallt en väldigt inkluderande och peppande stämning. För influencers är ”produkten” baserad på den egna personligheten, och det blir en viktig faktor när många möts på en plats också. Det går inte att agera som stora företag när influencers har konferens helt enkelt.
En av de starkast lysande stjärnorna på konferensen var Elin Häggberg, teknikbloggare på Teknifik.se och expert i Tekniksvepet på Aftonbladet TV varje måndagsmorgon tillsammans med mig. Inte nog med att hon höll en mycket bra föreläsning om hur hon jobbar strategiskt med sitt bloggande, hon höll också en workshop i videoredigering och på kvällens galamiddag vann hon pris som årets medlem i Influencers of Sweden. Välförtjänt!
Själv var jag moderator för en paneldebatt som fick fokus på den ibland utsatta rollen som influencer när det gäller till exempel näthet, rollen som förebild och att sitta ensam med ganska stort externt tryck från besökare och följare. Med mig på scenen hade jag nätsäkerhetsexperten och ”Sveriges ledande lolcat-expert” Vian Tahir, Centerpartiets ekonomisk-politiske talesperson Emil Källström och Veckorevyn.com:s chefredaktör Irena Pozar. Vi pratade mycket om strategier för att hantera näthat men också hur diskussionerna kring klimatet på nätet går i den politiska världen samt skillnaden mellan att stå ensam mot attacker och att ha ett mediehus med egen säkerhetsavdelning i ryggen.
Som omvärldsbevakare på Sveriges Tidskrifter följer jag såklart utvecklingen i influencer-världen eftersom tidskriftsbranschen inom vissa områden slåss om samma pengar som influencers gör (som jag var inne på i det här tidigare inlägget). Många av de stora förlagen har idag löpande samarbeten med influencers där framförallt bloggare knyts till tidningsvarumärken på olika sätt. För några veckor hade vi till exempel ett frukostsemiarium om att bygga influencer-samarbeten där Aller Media, influencern Terese Alvén och Linda Hörnfeldt från Influencers of Sweden deltog.
Samtidigt är jag även en vanlig medlem i Influencers of Sweden i egenskap av bloggare sedan snart 13 år. Jag har själv fått de flesta av mina uppdrag och jobb via min blogg, även om jag aldrig tagit betalt för specifika inlägg eller hittills haft några stora annonsörer på min blogg.
Update: Läs gärna Alexandra Bylunds summering av dagen. Clara Toll har också skrivit långt och bra inlägg. Här har Anna Finnborg summerat. (tipsa gärna om fler inlägg så lägger jag in eftersom).
Under galamiddagen på kvällen spelade en ny favorit på scenen. Bandet HOUSE OF SAY vill jag verkligen höra mer av i framtiden.
Här är några fler bilder från konferensen. Följ taggen #ticse i sociala medier för fler uppdateringar och summeringar.
15 kommentarer
Så himla kul att träffa dig! Tack för bra panelsamtal och allt annat! 🙂
Tack själv! Fint att ses! Kan inte riktigt förstå det där med starstruck dock. 🙂
Så kul att läsa andras versioner och vinklar på dessa två dagar! Fantastiskt! Länkar till mitt inlägg här i kommentaren 🙂
/Anna
Härligt! Jag lägger till det i mitt inlägg också.
Bra sammanfattat och tack för fina ord!! ❤
Ingen orsak. 🙂
Åh så kul det är att läsa allas inlägg. Jag hann inte riktigt prata med dig men jag lyssnade på dig och såg dig lite överallt 😉
Jag har skrivit en lite för långt inlägg om dagarna.
http://dorro.se/summa-summarum/
Kul att läsa ditt inlägg! Många personer att hinna träffa, så inte alltid man hinner med allt. 🙂
[…] Så var The Influencer Convention – bisonblog […]
Kul sammanfattning, tack för shout out och KUL att äntligen ses efter att ha ”känt” dig i en massa år 🙂
Detsamma! Och ja, verkligen känslan av att ha haft dig inom räckhåll genom massa vänner och bekanta under lång tid. 🙂
Det var verkligen en superhärlig helg! Jag gillade er paneldebatt, tänkvärd och intressant. Mitt inlägg finns här. Samma här! Sköt om dig! http://elinfagerberg.se/en-galen-helg-i-saltsjobaden/
Superbra modererat i helgen! Väldigt intressanta tankar som väcktes under paneldiskussionen.
Tack så mycket! Kanske ett lite udda inslag med den panelen ihop med resten, men kändes som ett viktigt perspektiv.
[…] del 1, Träningsglädje del 2, Underbara Clara, Beautiful life, Clara Toll, Bisonblog, Wallenrud, Dorro, En Emilia del 1, En Emilia del 2, Annika Bäckström del 1, Annika Bäckström […]