Första gången jag föreläste med fokus på något internetrelaterat tror jag var så sent som 2004. Ola Ahlvarsson var då med om att lansera nätverket XING i Sverige och på något sätt kom vi i kontakt när jag registrerade mig på sajten. Samtidigt började fenomenet med företagsbloggar etablera sig. Ola bad mig komma förbi och prata med personalen på Result om ”det nya” med bloggar i allmänhet och företagsbloggar i synnerhet.
Genom åren har det sedan blivit ett gäng föreläsningar och moderatorsuppdrag, nästan alltid med någon form av digitaliseringsvinkel. Jag har fått en del uppdrag via olika talarförmedlingar tidigare, men utan att jag haft något speciellt avtal eller kontrakt skrivet med dessa. Nu är det dock klart att jag inleder ett samarbete med Sveriges Talare och mitt fokus är i första hand uppdrag som moderator och föreläsare. Jag är fortfarande heltidsanställd på Sveriges Tidskrifter och kommer ha möjlighet att ta uppdrag inom den rollen också. Kolla gärna in min profilsida.
”Till vardags är han omvärldsbevakare på branschorganisationen Sveriges Tidskrifter där han regelbundet bevakar medieutvecklingen, modererar och planerar event, föreläser för olika redaktioner och deltar aktivt i den svenska medie- och internetdebatten. Fredrik har arbetat med kommunikation i en krigszon, varit redaktör på en amerikansk mediestartup, haft uppdrag åt i stort sett alla svenska större mediehus samt haft den unika titeln sociala medier-korrespondent åt Sveriges Radio.
Fredrik är framröstad som en av Sveriges 150 Superkommunikatörer, har koll på de senaste trenderna och blir ofta intervjuad i media om den digitala utvecklingens påverkan på företag, organisationer och människor. Med trygghet och självdistans lotsar han sin publik genom både intensiva paneldebatter och inspirerande föreläsningar, antingen som moderator för andra eller som föreläsare på egen hand.”