Vilket innehåll är värt något när allt kan göras av AI?

De senaste veckan har flera poddar och nyhetsbrev i mitt flöde refererat till Googles nya AI-tjänst Google Notebook där man bland annat kan producera poddavsnitt där två AI-programledare berättar om ett innehåll du själv skapat. Det låter otroligt bra och trovärdigt, vilket fått många att bli nästan chockade över resultatet.

Mediepodden, Alex & Sigges podd och Paulina Modlitbas nyhetsbrev är några av de som tagit upp hur otroligt fascinerande det blir när det verkligen känns som att två amerikanska podd-programledare har en genuin diskussion om till exempel undersökningen Svenskarna och internet. Det låter verkligt, det känns verkligt, och det är dessutom både underhållande och engagerande innehåll. Lyssna på Mediepoddens exempel så förstår du:

Men vad blir det långsiktiga resultatet när AI-tjänster hjälper till att skapa innehåll av extremt hög produktionskvalitet (och ännu högre lär det bli, vi har bara sett början), till extremt låg kostnad (även om miljön inte mår toppen av all energi vi gör av med på grund av serverkraften som behövs för alla AI-tjänster)?

Autenticitet är ALLT

Mycket talar för att när produktion av högkvalitativt innehåll inte längre är något unikt, blir avsändarens autenticitet och trovärdighet det verkliga värdet. Folk kommer att betala för innehåll som känns äkta, mänskligt och förankrat i verkliga erfarenheter, även om AI kan skapa innehåll som rent tekniskt är lika bra.

Mänskliga producenter av innehåll som kan visa sina riktiga känslor, är transparenta om sin process, och erbjuder personlig kontakt med sin målgrupp kommer sannolikt att kunna upprätthålla sin relevans i en AI-driven värld.

Det går att göra en ganska enkel jämförelse med traditionellt varumärkesbyggande, långt innan internet och AI-tjänster. Ett par skor kan ha samma kvalitet men kosta olika mycket beroende på vilket märket är.

Är det inte svårare än så? Kanske inte.

Kreatörer som satsar på att bygga förtroende genom sin transparens och äkthet kommer att kunna stå emot konkurrensen från AI. De som kan bevisa att de har mänsklig inblandning, en unik röst och är ärliga om sina intentioner, kommer att ses som mer pålitliga och kan skapa lojalitet hos sin publik.

Det är i alla fall min tes. Oväntat eller inte så stöds tesen av den AI-tjänst jag bollat med för att komma fram till ovanstående slutsatser…

Dessutom bekräftas delvis ovanstående av mediekoncernen Schibsteds studie som undersöker vad som bygger förtroende för medier.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.