Är native advertising ett av de största hoten mot oberoende journalistik? Det här klippet med John Oliver är både underhållande och dystopiskt (en av de bättre kombinationer man kan tänka sig för att nå ut med sitt budskap på ett slagkraftigt sätt).
I klippet finns också ett ganska makabert uttalande från TIMEs vd Joe Ripp som påstår att redaktörer nu är glada över att äntligen slippa tänka på ”the separation between church and state, whatever that was” (motsvarande väggen mellan redaktion och marknadsavdelning), och att redaktionen nu får jobba för ”the business side of the equation”.
John Oliver konstaterar att det är som att säga att en kirurg opererar bort hjärtat på en patient – whatever that was. That was the heart!
Sevärt och intressant inlägg i debatten. Se hela klippet nedan. (Tipstack Tobias Rydergren på Twitter).
1 kommentar
Väldigt intressant! Tror du Sverige går samma väg till mötes? Att saklig journalistik kommer bli bristande tack vare de prenumerationer man kan nyttja nu?