H&M är det varumärke som svenska bloggar skriver mest om. I alla fall enligt annonsnätverket Tailsweep. De har analyserat vilka varumärken som bloggar* i deras nätverk skriver mest om och listar de 50 mest populära. Joachim Lerulf är vd på Tailsweep och tror på ett ökat fokus på sociala medier för företagen.
– Företag som annonserar på bloggar märker effekten av att kunna rikta
sina budskap direkt mot specifika och engagerade målgrupper. Bara den
senaste månaden har antalet kampanjförfrågningar från annonsörer
tiodubblats. På samma korta tid har räckvidden på vårt annonsnätverk
nära tredubblats till närmare en halv miljon unika besökare per vecka.
Med denna ökningstakt kommer sociala medier snart att utgöra en av de
viktigaste mediekanalerna för annonsörer, säger Joachim Lerulf i ett pressmeddelande.
De tio mest populära varumärkena i Tailsweeps undersökning.
1 H&M
2 Lindex
3 Apple
4 Marc Jacobs
5 Topshop
6 Zara
7 Nokia
8 Din Sko
9 Adidas
10 Acne
* Undersökningen har enligt Tailsweep gjorts genom att analysera "ett kvalitativt urval av bloggar som utgör en referensgrupp vilken ska vara indikativ för den svenska bloggosfären. Sammansättningen är konfidentiell för att minimera risken att någon ska försöka påverka listan."