Tidigare i vintras skrev jag om att se sitt egenföretagande i olika roller, att till exempel analysera hur bra företagets ekonomichef jobbar i förhållande till dess it-chef. Eller konstatera att kommunikationschefen gör ett mycket bättre jobb än affärschefen. Nu har i alla fall affärschefen i mig vaknat till liv och jag har paketerat en idé jag haft till en ny tjänst för mina uppdragsgivare. I korthet går det ut på att engagera besökarna på ditt event via sociala medier och samtidigt skapa delbart och länkbart innehåll som lever långt mycket längre än bara under själva eventet.
Efter att ha bevakat och rapporterat från mängder av konferenser och event genom åren har jag skapat rutiner och metoder för att bevaka olika händelser i realtid och jobba med feedback och publikkontakt. Läs mer om det på undersidan Livebevakning.
Jag har varit i kontakt med flera arrangörer som visat intresse för att förstärka sina event på det här sättet. Jag tror att möjligheterna att arbeta med direktkommunikation mellan deltagare/publik och talare/arrangör kommer att bli allt vanligare framöver, och dessutom utvecklas på flera sätt. Vännerna på FKDV har länge förstått livedokumentationens möjligheter både med livestreaming av video och kanaler för feedback. Hos Internetworld har det länge varit ett naturligt inslag på bland annat Webbdagarna.