Het debatt om kommunikatörernas roll vid journalistisk granskning

Jag känner mig lite som när två vänner har en konflikt med varandra – jag förstår varför de bråkar och tycker samtidigt att båda har poänger i sina respektive resonemang.

Först skrev Malin Crona (en före detta kollega till mig från min tid på kommunikationsbyrå för övrigt) en krönika i tidningen Journalisten där hon beskrev ett enligt henne växande problem med att kommunikatörer skickas fram som sköld eller mur när journalister vill intervjua makthavare eller experter.

Krönika: Våga välja bort omvägen via kommunikatörer.

Hon fick svar av Sveriges Kommunikatörers vd Caroline Thunved i ett LinkedIn-inlägg där hon bland annat manar till att “sluta att smutskasta kommunikatörer och kliva upp ur skyttegravarna”. Malin Crona kommenterade inlägget direkt på Linkedin.

Inlägget på Linkedin fick Journalistens chefredaktör Axel Andén att i en ny text kritisera Caroline Thunved för att vända sig till “ryggdunkarna på Linkedin” snarare än att ge en replik direkt i den kanal som ursprungskrönikan publicerades, det vill säga hos tidningen Journalisten. Han hade tidigare gett möjlighet att ge replik på Malin Cronas krönika men Sveriges Kommunikatörer avböjde. Det är ytterligare ett exempel på det problem som Malin Crona belyste ursprungligen enligt honom.
Ledare: Skenheligt av Sveriges Kommunikatörer.

Vad tycker då lilla jag, en kommunikatör som jobbar på en branschorganisation i mediebranschen? Jag känner mig lite som när två vänner har en konflikt med varandra – jag förstår varför de bråkar och tycker samtidigt att båda har poänger i sina respektive resonemang.

Likt Axel Andén kan även jag bli frustrerad över att många som jobbar med kommunikation verkar ha svårt att förstå skillnaden mellan vilket uppdrag en journalist har och vad en kommunikatör gör. Samtidigt kan jag också ha förståelse för kommunikatörernas situation där det faktum att vi lever i ett “kommunikationssamhälle” skapar en trend där kommunikatörer efterfrågas och används mer och mer.

Den trenden bekräftas även av Sveriges Kommunikatörers kompetensutvecklingschef EvaHanna Wittrin som skriver en kortare trendspaning i Jennie Zetterströms nyhetsbrev Krisa med Jennie den här veckan.

“Företag och organisationer vill att experter och specialister som till vardags jobbar med helt andra saker, som klimatfrågor, planera ombyggnad av en stadsdel eller ansvara för vardagen ute i barnomsorgen, ska vara förberedda för att kunna kommunicera effektivt med medierna. Kommunikationskunskap har blivit en nyckelfaktor för att bygga förtroende och trovärdighet.” skriver EvaHanna Wittrin.

Jag känner på mig att debatten om det här kommer att fortsätta och jag vill återvända till ämnet i kommande nyhetsbrev. Vad tycker du?

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.