“Det skulle hjälpa många om man hade några extra öron med sig“

Efter att Kamala Harris och Donald Trump möttes i en tv-debatt  publicerades en analys av talet skapad av AI-tjänsten Eidra Klartext. Analysen bestod både av textanalys och slutsatser kring de båda presidentkandidaternas budskap men analysen gestaltades också i bildform vilket kändes spännande. Jag tog ett snack med Maria Starck på Eidra för nyhetsbrevets räkning.

Hej Maria! Du är ”Sustainability Communications Director på Mission anew och Partner på Eidra”, vilka är ni och vad gör du?
– Mission anew är en impactbyrå som jobbar med strategisk kommunikation. Vi hjälper företag med hållbarhetsstrategier och dess tillhörande kommunikationsbehov. Vi tillhör konsultkollektivet Eidra som är en konstellation av bolag och byråer som alla jobbar i intersektion av innovation, kreativitet och affärsutveckling.

Ni har tagit fram AI-verktyget Eidra klartext som bland annat kan göra talanalyser. Hur kommer det sig att ni utvecklat verktyget?
– Vi är ju inte en policybyrå direkt. Vi jobbar sinnessjukt mycket med precision och målgrupper. Den här tekniken är ett utmärkt sätt att utforska kunddialogen i realtid och hjälpa både maskiner och människor att tala i ögonhöjd med varandra. Sånt älskar ju kommunikatörer. Klartext har vi nu anpassat för debatter! Vi körde den i Arendal (norska Almedalen) och gjorde en liveanalys på presidentvalsdebatten förra veckan.

En AI-genererad bild baserad på de båda presidentkandidaternas “closing statements” från debatten förra veckan.
En AI-genererad bild baserad på de båda presidentkandidaternas “closing statements” från debatten.

Är det något du själv blivit förvånad över efter att ha börjat med analyser genom Eidra?
– Jämförbarheten var slående. Alla anklagelser ”hon är si, han är så” blev mer faktabaserade och fri från analys av en journalist med agenda. OBS: jag älskar journalister med en agenda! Men ibland känns ju de politiska kommentarerna förinspelade. Att de inte tar in ny information utan bara kommenterar på rutin.

Hur tror du att kommunikatörer och andra kan och kommer att använda liknande tjänster framöver?
– Målgruppsarbete och segmentering. Jag jobbar mycket med stötta kunder med sälj inom B2B. Då har man ju mycket kunddialog. Tror det skulle hjälpa många om man hade några extra öron med sig – med tillåtelse såklart! Även för att analysera sig själv i sitt babbel.

– Jag tjatar väldigt mycket om klimatledarskap och att det just nu sitter i företagsledare, inte i politikerna. Jag skulle vilja höra deras brandtal i Almedalen och göra analys av dem.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.