Nu mognar sociala medier-utvecklingen på ett sätt som gör att vi entusiaster inte måste försvara oss själva hela tiden. Ingen kan längre förneka de sociala mediernas betydelse eller plats i människors liv och medvetande. Det medför att vi inte längre kan fokusera på att bara hylla allt som är bra med utvecklingen.
Vi vänder nu blicken från naveln och tittar kritiskt på grannen på bloggen bredvid. Från att förut ha stått enade mot ”de andra”, alla de otrogna som stått utanför ”kretsen”, blir vi nu mer självkritiska i de egna leden och ifrågasätter experternas uttalanden mer än förut. Den inflation vi sett i titeln expert på sociala medier får en motreaktion i form av internt ifrågasättande och en mindre grad av digitalt ryggdunkande. Bra så.
Det här är en jätteviktig och bra trend om de rådgivare som finns i branschen ska bli tagna på allvar. Det räcker inte att onyanserat utbrista att allt som är socialt och online är bra, nu måste vi kunna visa varför med både plånboksanalys och mätbart relationsbyggande, något som vi vetat och försökt hela tiden men som nu blir helt avgörande för att hävda sin särställning. If you talk the talk, you got to walk the walk.
Dessutom märks det hur både företag och byråer faktiskt tar stora kliv i utvecklingen, men ibland i det tysta. Det satsas stora pengar på strategier och lösningar men inte alltid i ljuset av trendbloggarnas iphone-skärmar. Bland organisationer och företag där twitter-närvaro inte prioriteras jobbar man ändå aktivt och medvetet med att både
bevaka och finnas där ens målgrupp befinner sig. Kommunikationsbyråernas ökande rekryteringsbehov är ett tydligt tecken på den ökande förfrågan på digitala satsningar från kunderna.
Det för oss in på vårt löfte till omvärlden. Som entusiaster och nätoptimister har vi i flera års tid utlovat guld och gröna skogar bara du väljer att hoppa på tåget. Världskriser, lönsamhetsproblem och privata skilsmässor – allt går att lösa med sociala medier! Budskapet har trummats in genom tusentals bloggposter i en budskapsstafett där många glatt växlat in på delsträckorna. Bristen på historisk analys och fördjupad debatt har ofta varit påtaglig, något jag glatt varit skyldig till även här på Bisonblog.
Politisk kommunikation handlar om att få väljarna att köpa den beskrivning av verkligheten som det egna partiet eller ideologin står för. Att enas om en gemensam världsbild och vägen till framtiden. Nu har väljarna (företagen och organisationerna) gjort sitt val, och de valde ”rätt”. Men vem ska se till att valfläsket drivs igenom? För nu handlar det om att leverera på riktigt och inte bara i form av snygga strategier och välskrivna brandtal.
Det här har de smartaste aktörerna redan förstått. Därför kommer vi att få sen en tydlig positioneringsfas med tydliga oliktänkare som testar och pushar sina argument mot varandra. Känslan av ”vi och dom”, där ”vi” var alla som nån gång uttalat sig om kraften i sociala medier och ”dom” alla som tvivlat, kommer att försvinna. Nu kan du få både ryggdunkar och slag på samma plats där du förut fick ohejdad uppmuntran. Jag tror att det är bra. Jag tror att det stärker hela branschen.
Med bransch menar jag de konsulter och aktörer som jobbar med den multikommunikationsnisch som internet består av. Med jag menar jag vi. Med vi menar jag mig själv. Med du menar jag oss.
Alla vi, längtar efter sommaren.
4 kommentarer
Ahh, shit där rök min idé som jag gått och filat på länge men inte kommit till skott med 🙂 (Men jag hade definitivt inte kunnat göra det lika bra som du-väl skrivet!).
Som nybörjare inom soc.media har jag fascinerats av allt ryggdunkande (framför allt på twitter) och en total avsaknad kritisk värdering av det som presenteras. Alla håller med, skriker hurra och reetweetar fastän det som presenteras egentligen inte alltid är riktigt 100 eller ens begripligt. Kampen är viktigare och den gemensamma motståndaren är alla som inte fattat vad sociala medier är. Men snart kommer ”alla” att fatta vad sociala medier handlar om. Kvalitén och innehållet kommer att må bra när branschens företrädare kan börja fokusera på genomförande istället för slåss för att behöva för sina verktyg och idéer. Sen måste man ändå känna stor respekt för alla de som oförtrutet slåss för att sociala medier ska bli ”accepterat” och utbrett i företagens strategiplaner. Utan eldsjälar hade hade utvecklingen tappat fart och Sveriges konkurrenskraft minskat, eller i vart fall blivit sämre. Då får man stå ut med lite ibland omotiverat ryggdunkande tycker jag 🙂
Menar du att du inte längre behöver försvara ditt Twittrande och Facebookande? Själv blir jag betraktad som en datanörd med fetisch för allt som blippar, som en pain-in-the-ass spammerska utan något egentligt liv eller som en wannabe skvallerjournalist. Skrattar bäst som…?
@Peter
Ja, kanske måste man stå ut med lite onyanserat ryggdunk ibland. 😉
@T_reuterswärd
Jag måste fortfarande försvara det i kretsar som står utanför marknadsförings- och webbranschen. Men konsulter och många stora företag börjar fatta grejen tycker jag.
[…] och visas även under ett event i Women’s Garden i Mazar-e Sharif. Under rubriken Lika barn leker inte bäst längre skriver jag om hur de aktörer som jobbar med och missionerar om sociala medier håller på att […]