"För mediebranschen visar Iphone att det går att skapa nya typer av
produkter och innehåll, och att det går att ta betalt för det"
Jag frågar några bra människor om deras upplevelse av 2009. Vad var viktigast och vad kommer vi att minnas även i framtiden? Mikael Zackrisson är webbchef på Veckans Affärer och har bland annat ett förflutet som chefredaktör för Internetworld.
Nämn en viktig händelse i din bransch under 2009 som vi kommer att minnas även i framtiden?
– Iphones totala genombrott på medie- och telekommarknaden. För mediebranschen visar Iphone att det går att skapa nya typer av produkter och innehåll, och att det går att ta betalt för det.
Det betyder oerhört mycket för mediebranschen när man nu går allt djupare in i den digitala tidsåldern. Det ger ett självförtroende som jag tror mediebolagen verkligen behöver när det börjar visa sig att plan 1A, (mycket billigt innehåll och mycket annonser) inte riktigt verkar fungera på webben.
Jag tror att när vi ser tillbaka på åren runt 2008-2009 så kommer vi minnas den tiden som när mediebolagen började ta internet på allvar, började förstå att webben var något annat än bara en kanal, att det påverkar journalistiken och naturligtvis också medieprodukterna. Där är iphones symbolvärde oöverträffat.
Vad var det viktigaste som hände dig personligen 2009?
– Att fått se mina barn växa upp och bli ett år äldre, faktiskt. Det är jag oerhört stolt över. Jobbmässigt måste jag säga att den här lågkonjunkturen satt sordin på det mesta.
Hur skulle du sammanfatta utvecklingen just nu?
– Det ständigt pågående samtalet på nätet gör att vi numera kommunicerar mer än någonsin – vi har aldrig varit så välinformerade som nu – men det gör också att behovet av lugn, avkoppling och eftertanke blivit större.