Apropå det här och det här. Skönt att se att allt är sig likt.
Genom helsidesannonser i 25 arabiska tidningar vädjar Arla Foods till läsarna att inte bojkotta företagets produkter. En bojkott som är konsekvensen av Muhammed-karikatyrerna som publicerades i danska JyllandsPosten tidigare i år. Annonsen består av en text från Arla med rubriken ”Arla Foods has distanced itself from cartoons”. Här följer en översättning av annonstexten:
Nina på bloggen Reklamchock!!! har läst en artikel om neuro marketing som hon reflekterar kring. Det handlar om varumärken. "Vad kommer då brainscanningen fram till? Inget nytt, men…
Johan Thorén har kammat till sig och för Dagens Medias räkning träffat Que Gaskins, varumärkesstrateg och Reeboks räddare i nöden. En lång och intressant artikel om hur branding…
"Planka eller Pingla?" kan jag läsa på den gigantiska affischen som sitter på stureplan i Stockholm. Det är Dove som kör sin Campaign for real beauty. Kvinnliga modeller…
2 kommentarer
Ja, det blir så tydligt när man ser båda annonserna tillsammans. Ganska jobbigt. Såg ditt inlägg med pub-reklamen också och fick samma äckliga smak i munnen. Går det inte att 2007 göra en smartare och snyggare reklamkampanj än så här?
Beta Alfa skriver: ”Kvinnor tvålar in sig — män använder elverktyg. Spana in Bisonblog så förstår du vad jag menar.”
Jag såg något liknande i Ica Maxis reklamblad som kom idag. På näst sista sidan har de ”Presenttips till Mors dag” med krämer, lotions, brun-utan-sol, oljor, mm. På baksidan har de istället rubriken ”Bara för pappa!” med hygientrimmer, skäggtrimmer, hårklipper, rakapparat, eltandborste och trådlös telefon.