Hackaton är det nya workshop

Ett hackathon innebär att samlas för att under begränsad tid fokusera på att lösa en uppgift, bygga eller förbättra en tjänst eller på annat sätt kraftsamla kring en fråga. Som mycket annat kommer metoden från programmeringskulturen i Silicon Valley och andra it-täta platser. Nu sprider sig fenomenet till andra branscher och yrken än bara utvecklare.

Ett hackathon innebär att samlas för att under begränsad tid fokusera på att lösa en uppgift, bygga eller förbättra en tjänst eller på annat sätt kraftsamla kring en fråga. Som mycket annat kommer metoden från programmeringskulturen i Silicon Valley och andra it-täta platser. Nu sprider sig fenomenet till andra branscher och yrken än bara utvecklare och det känns som att ett hackathon har blivit det nya workshop, antagligen till alla utvecklares förtret.

Det mest kända svenska hackathon-eventet i Sverige är 24 Hour Business Camp som grundades av Ted Valentin. Det senaste i raden av hackatons är antagligen #Soberhack som går av stapeln i Örebro den 25-26 maj.

Soberhack”Vi träffas för att under 24 timmar hacka loss och utveckla verktyg som kommer gynna IOGT-NTO rörelsen på ett eller annat sätt. Det finns ingen lägsta-nivå, det finns inget tak – bara ambitioner och kreativ glädje.”

Några svenska Hackathons arrangerade under 2012

I slutet av förra året skrev jag en artikel om Hackathons för Internetworlds räkning. Den är inte publicerad på nätet tidigare, så jag publicerar den i sin helhet här på Bisonblog:

Hackathon över gränserna

Antalet svenska hackathons ökar stadigt och nu börjar företag och organisationer se möjligheterna med att hacka sig själva. Vi tar pulsen på fenomenet och hur du kan inspireras av metoden.

Att vara hacker har fått en bredare betydelse. Schablonbilden av en ung och programmeringsskicklig individ vars främsta mål är att bryta sig in i företag och organisationers mer eller mindre säkra nätverk har fått en utmanare. Att hacka förknippas numera även med att snabbt skapa nya tjänster och produkter, ofta med okonventionella metoder. Och de senaste åren har hackathons blivit ett sätt för både utvecklare och företag att skapa innovation i koncentrerad form.

Det vanligaste är att ett gäng utvecklare samlas för att under till exempel 12 eller 24 timmar utveckla en helt ny tjänst eller produkt, i princip från grunden. Deltagarna jobbar i olika team och när tiden är slut redovisas ofta resultatet i form av en kort pitch där projektet visas upp och utvärderas av en jury. Det är vanligt med fristående hackathons arrangerade i form av event med belöningar till de vinnande bidragen.

Det finns helt klart något spännande som äger rum när tyglarna släpps lös och ett antal människor lämnar vardagsrutinerna för att helhjärtat fokusera på att lösa ett enda problem eller ta fram helt nya tjänster eller produkter. Den extremt snäva tidsramen och den totala fokuseringen på en enda uppgift är några av faktorerna som skiljer ett hackathon från den vanliga utvecklingsmiljön. Det här vet Ted Valentin, grundare av 24 hour business camp (24hbc), som antagligen är det mest kända hackathon-eventet i Sverige. Numera arrangeras 24hbc av .SE, men Ted Valentin är fortfarande aktiv som eldsjäl och inspiratör. Som serieentreprenör med fler än 40 sajter på sitt samvete vet Ted vad som krävs för att trigga en utvecklare och skapa en bra miljö för ett hackathon.

– Det handlar om att jobba hårt men också se till att allt runt omkring känns schysst. Att man är på ett fantastiskt ställe helst. Jag tycker man ska kunna ta ett bad och gå och koppla av, att jobba 4-5 timmar och sen ta en paus. Det är något som vissa företag som genomför hacks inte fattar alltid. Utvecklarna är hjältarna i sammanhanget och de ska behandlas som sådana, säger Ted Valentin.

Som utvecklare finns det många hackathons att välja bland, speciellt om man kan tänka sig att åka utomlands. Men det som fortfarande ökar i popularitet är interna hackathons hos olika företag. Utvecklartäta bolag som Google och Facebook arrangerar interna hackathons för att skapa kreativa och oväntade lösningar inom bolaget, men också för att stimulera personer som kanske inte får utlopp för alla sina talanger i den vanliga verksamheten.

– Att få briljera lite och tävla är också en viktig aspekt. Om man känner att ingen ser hur duktig jag är på jobbet, så kan det vara ett sätt att visa vilka häftiga grejer man kan göra. Man blir sporrad och får visa vad man går för, säger Ted Valentin.

– Man måste bryta av mot det vanliga. Jag avråder från att ha ett hackathon på det egna kontoret. Det går fullständigt bort. Då blir man inte kreativ. Man ska få ett avbrott, fortsätter han. Och det är antagligen ingen slump att Ted Valentin valde spa-anläggningen Hasseludden Yasuragi som plats för 24 hour business camp när han arrangerade det för första gången 2009.

Spotify, Soundcloud, Cloudnine, Stendahls, Bonnier och Psykologifabriken är alla exempel på företag som arrangerat hackathons för både externa och interna utvecklare. För företag som Spotify och Soundcloud är målet att hacka den egna tjänsten och hitta nya smarta lösningar. På Bonnier Hack Day och Health Hack Day (arrangerat av Psykologifabriken) låg istället fokus på att skapa tjänster inom ett område eller en bransch.

När Stendahl anordnade sitt Mobile Hackathon kom både interna och externa utvecklare för att bilda team tillsammans. Enligt Christer Hedberg på Stendahls är metoden att kraftsamla kring en uppgift och på kort tid få fram lösningar något som byrån gör även internt.

Några av deltagarna på Stendahls Mobile Hackathon i Göteborg.
Några av deltagarna på Stendahls Mobile Hackathon i Göteborg.

Som exempel nämner Christer Hedberg välgörenhetsorganisationen Ncuma som hade problem att samla ihop pengar till sin tandvårdsverksamhet i Sydafrikas kåkstäder. De hade författat ett tiggarbrev som inte gav så mycket resultat. När 30 personer på Stendahls tillsammans fokuserade på att hitta en lösning blev resultatet att ta fram en app som ska hjälpa barn att borsta tänderna. Appen är under produktion och genom försäljningen av den kommer pengar att samlas in till Ncumas verksamhet.

– Det känns som hela workshop-formen är ett skönt sätt att jobba på. Vi kör det även om det inte handlar om utveckling.

3 hackathon-arrangörer kommenterar

Niklas Laninge (Foto: Anna Loverus)
Niklas Laninge (Foto: Anna Loverus)

Niklas Laninge, COO på Hoa’s Tool Shop och arrangör av Health Hack Day
“Man pratar ofta om att ta fram idéer snabbt, men i det vanliga arbetslivet är det mycket saker som kommer i vägen. Attt snabbt få ner en idé och kunna göra något som en utomstående kan ta på och testa, det går nästan inte att göra på något annat sätt än i ett hackathon. Eftersom vi jobbar med hälsa och beteendeförändring och försöker föra in digitala saker inom hälsobranschen så är det här ett sätt att öka utvecklingstakten. Det fanns ganska få aktörer inom det vi håller på med, och många väljer att göra musikappar och spel eller andra typer av tjänster. Vi hade valt team ganska noga och sett till att bra personer var där och att de hade realiserbara idéer med nytta för allmänheten. Det vinnarna skapade på ett dygn är ett sätt att analysera urinprov som är bättre än vad man gör på labb idag. Jag blev imponerad av att man kunde göra något sånt på 24 timmar.
Tanken var aldrig att använda resultatet i den egna verksamenhet. Vi ville visa vilka häftiga grejer man kan göra och sen lyfta upp hela området.”

Christer Hedberg, digital director på Stendahls som arrangerade Stendahls Mobile Hackathon.
“För deltagarna ville jag att det skulle vara en kul och insprierande kväll. Som Stendahlsansvarig ville jag att det skulle inspirera till bättre produkter i andra projekt, men också att utmana sig. Vi kommer köra det mer internt och då kommer vi köra med kunder också. Det är spännande när kunden är med. Om man blandar en utvecklare som är 22 år gammal med en 62-årig produktutvecklare så blir det en intressant mix. Våra utvecklare får en halv dag i veckan att utveckla det de känner för. Ser man i teknikspåret så är det jättemycket nu med alla API:er . Det är lätt för en traditionell reklambyrå att säga att man har utvecklare här och kreatörer där, men alla är kreatörer. Det blir bättre när man blandar det traditionella och digitala ihop.”

Paul Sonkamble, Chef för EMI Nordics Innovation Lab och arrangör av Way out west hack battle, ett hackathon som arrangerades i samarbete med Luger och Spotify under musikfestivalen Way out west.
“Vi ville visa hur bra utvecklare det finns i Sverige. Vi har mycket konsumentdata och vi ser hur viktigt musik är i folks liv. Vi var inte nödvändigtvis ute efter att sälja något. Vi ville visa att vi tror på utvecklarna och att utan deras sätt att tänka skulle vi inte ha tjänster som Spotify. Vi hade över 90 hackare och flera API-team på plats och vi fick tillgång till pressområdet på Way out west för att arrangera hackathonet. I många hänseenden så är hackare och utvecklare rockstjärnor på sitt eget sätt. Det känns som att musik och tech hänger ihop. Vi startade EMI Innovation lab i april för att hitta nya lösningar för artister att nå ut till sina fans och det här var vårt sätt att visa uppskattning för utvecklarnas jobb. Vi satte ihop det på kort tid men fick bra resultat. Vi lyckades få till en riktigt bra känsla utan att det kändes för formellt.

1 kommentar

Intressant läsning!
Vi håller på att arrangera ett hackathon som heter Space Apps Challenge till den 20-21 april 2013. Hackathonet kommer att hållas samtidigt i 50 länder jorden runt och initieras av NASA.
Fokus är samarbete för att utveckla tjänster och produkter med öppen data.
I Sverige är det Almi som arrangerar Space Apps Challenge på Lindholmen Science Park i Göteborg. Jag projektleder och jag hoppas att det är okej att jag berättar det här.
Det ska bli så spännande att se vad som skapas där.
Maria
@mikumaria