Vi litar på våra vänner och vi vill att det de sprider på nätet ska vara sant. Det är två av orsakerna till att användare ofta klickar på eller sprider saker som enligt all rimlig logik inte kan stämma eller verkar felaktigt redan från början. Hans Kullin skriver om hur Hur du blåser 100 000 personer på Facebook och ger bra skäl till att till synes enkla bluffar och falska bilder, konton eller länkar sprids snabbt.
Själv är jag medlem i Facebook-gruppen Promotion Guidelines på svenska där vi medlemmar ofta ondgör oss över hur stora svenska företag och varumärken kontinuerligt och medvetet bryter mot Facebooks användarvillkor samt sprider ren desinformation till sina kunder och följare. Ett av de vanligaste felen är ”gilla och delta i utlottning”-aktiviteter där många inte känner till att företaget som är avsändare bara kan se de personer som gjort de senaste 250 gillningarna. Med andra ord hjälper du till att sprida reklam eller göra PR för en produkt, tjänst eller ett företag helt utan att någonsin ha en chans att delta i någon utlottning eller tävling. Det är extremt vanligt förekommande och det tycks inte spela någon roll hur många gånger det uppmärksammas eftersom fördelarna verkar överväga eventuell negativ feedback vid en anmälning till Facebook eller kritik från följarna.
Jag tror att Facebook måste kalibrera sina villkor och skapa bättre metoder för att följa upp och kontrollera den här typen av medvetet utnyttjande av plattformen. Som det är nu är det vilda västern och en ständig kapplöpning mellan att få ut sin kampanj så fort som möjligt innan Facebook stänger ner den på grund av att den bryter mot villkoren.
2 kommentarer
En annan grej med tävlingar/utlottningar som är helt slumpbaserade och utan prestationsmoment (och av den omfattningen som blir när stora företag gör saker på Facebook), där man kan vinna saker eller pengar, är att det dessutom bryter mot lotterilagen. Ju.
Bra tillägg. Självklart är det ju minst lika allvarligt, om inte ännu mer anmärkningsvärt.