Björn Jeffery i en taxi i New York City.
Foto: Hugo Wetterberg (CC-licens)
Jag brukar blogga om när Björn Jeffery byter jobb. Så varför bryta trenden nu. I veckan stod det klart att Björn Jeffery lämnar jobbet som director, future media and technology på Bonnier R&D för att istället bli director, digital commerce på Bonnier Digital. Två flashiga titlar, men vad är egentligen skillnaden?
"Skillnaden, förutom färre stavelser i titeln, är att jag tidigare jobbade med bred research för alla affärsområden, med djupdykningar inom vissa specifika frågor. Nu kommer jag bygga upp ett helt team som ska jobba och utveckla de prioriterade områdena som vi tar fram. Jag kommer behöva anställa både folk som är duktiga på produktutveckling, systemutveckling och webbanalys", säger Björn Jeffery till Bisonblog.
På Bonniers sajt säger Björn att en av de största utmaningarna blir att hitta var ett traditionellt medieföretag passar in i den digitala ekonomin, och att det handlar om att hitta vad de kan göra bättre än alla andra. Det låter lite som ett mission impossible?
"Absolut inte. Men det kommer bli väldigt svårt. Vad som gör det lite lättare är att jag inte behöver bygga någonting kring medieprodukter. Det skulle kunna vara helt andra saker. I princip kan det vara andra bolag, fast i en mediekoncerns regi", säger Björn.
I ett blogginlägg hos Bonnier Publications i Finland skriver Björn att begränsning skapar värde:
"As digital media is increasingly being shared on social networks, there
is something about the finite space of physicality. Whatever you have on
your desk or on your coffee table has been chosen to be there, because
there simply isn’t enough room for everything. This means that the
chosen objects have special value – like artifacts.”
Ligger mediebolagens framtid i att skapa begränsade upplagor, produkter eller upplevelser?
"Jag vet inte om man kan tala om det i såna termer riktigt. Nyckelorden är nog snarare relevans, viktigt, roligt och värde. När medieföretag gör produkter som är relevanta och viktiga för människor, eller upplevs som värdefulla eller roliga – då har vi kommit en lång väg."
"Mediebranschen har varit bortskämd med att ha lite för lite konkurrens väldigt länge. Nu är det dags att gå tillbaka till ritbordet och se vad som är viktigt, relevant, värdefullt och roligt för människor 2010. Förhoppningsvis hittar jag något av det", säger Björn Jeffery.
Vad är det första du kommer att göra på nya jobbet?
"Det första jag gör är att sätta upp ett ramverk med kriterier för vad
det nya bolaget ska jobba med. Både när det gäller tänkbara förvärv, och
helt egna projekt. Jag tror på att ha viss metodik och regler för att
välja rätt projekt som kan skala. Plus att jag precis har flyttat in i
ett nytt kontor, där jag och några post-it-lappar ska samsas den
närmaste tiden."
3 kommentarer
Kontorsbordetliknelsen var bra.
Björn, jag kommer följa dig med ljus och lykta. Jag ska syna ditt arbete vid sömmarna. Och du kan bli min ledstjärna 🙂
Grattis ännu en gång till årets jobb.
[…] han byter jobb. Nu är han director, digital commerce på Bonnier Digital och hans uppdrag är att lösa gåtan om mediebolagens framtid. […]