"Vi har det här med ordningsbetygen i skolan. Som jag tycker är ett
jävligt bra initiativ. Inte i sak. Men i kontexten skolungdomar
idiotförklaras av samhället och deras fostrare är satta att jobba ihjäl
sig så kidsen är frustrerade och skiter i att ta nånting speciellt
alvarligt. Argumentet "vi måste lösa de bakomliggande orsakerna" är
effektiv retorik som ibland är relevant. Men jag tror att det ibland
fungerar så att när man ändrar på ytan så anpassar sig innehållet. Det
är väl det som är politik? Jag tycker Sveriges alkoholpolitik (statligt
monopol och hög spritskatt) är ett tecken på det. Att folk dricker så
de blir brakfulla har underliggande orsaker."
Elin Alvemark >>
"Är du marknadschef? Kommer din reklambyrå med en "häftig idé" om att
göra en kampanj i flera steg där den verkliga avsändaren avslöjas först
i steg två eller tre? Läs då väldigt noga här: säg NEJ."
Martin Jönssin, Svd >>
"Om 1940-talsprojektet Who – The Magazine About People(kort här)
var en liten piruett på tiljorna var höstens köp av World Publications
en overtyr. Igår blev första akten klar: Bonnier köper 18 titlar som
har en upplaga på totalt 12 miljoner exemplar. Jag har tittat runt: den här affären borde göra Bonnier till den
största utländska magasinutgivaren i USA. Hachette Filipacchi når 50
miljoner läsare i USA, jag har ingen räckviddssiffra på Bonniers nya
köp, men med 12 miljoner i upplaga borde de ligga i närheten."
Vassa Eggen >>
"Men vill man som bloggare ha läsare och något slags interaktion med
dem behöver man släppa "vetenskapligan" till förmån för vanlig svenska.
När man förenklar sitt språk är det ofta dessutom lättare att se sina
argument för vad de är, och hitta hålen i sina resonemang. Det är en
väldigt värdefull förmåga för en forskare."
Vetenskapsnytt >>
2 kommentarer
Apropå Jönssons kritik av reklam som saknar avssändare. Jag tänker inte argumentera för eller mot men…
Var har han fått ”sanningen” ifrån att det inte funkar?
Jag önskar mer substans, mindre grundlösa påståeenden.
Apropå Jönssons kritik av reklam som saknar avsändare 2. Verkligheten argumenterar emot i form av ett kapningsförsök av ett porrföretag:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,988219,00.html
Så kan det gå om man är FÖR kreativ! 😉