För en tid sedan stod det klart att Twingly köpt den något avsomnade Bloggportalen av Aftonbladet (köpesumman är ej offentlig). Idag lanserar Twingly den nya versionen av Bloggportalen med en i första hand uppdaterad design. Men när Twingly nu tar över driften av sajten finns en ambition om att även utveckla dess funktioner och innehåll. Bland annat vill man stärka bloggarnas roll inför annonsör genom att förbättra statistiken.
Jag ställde några frågor till Martin Källström och Anton Johansson på Twingly via mail för att ta reda på hur Twingly ser på framtiden för Bloggportalen.
Vad är det som är nytt med nya Bloggportalen?
”Utseendet. Och den ligger nu på våra servrar, så vi kan börja jobba med vidareutveckling och integration med våra befintliga tjänster.”
Hur rankas bloggar och blogginlägg på topplistorna och förstasidan?
”En av de första sakerna vi ska förbättra är besöksräknaren, så den blir mer rättvis och kan jämföras med till exempel Kia Index vilket vi vet har varit starkt efterfrågat från många håll.”
Varför satsade Twingly på att ta över sajten?
”Bloggportalen innehåller massor av spännande data som passar in bra i Twinglys verksamhet. Som tjänst har den jättestor potential om man lägger ned lite resurser på vidareutveckling, vi siktar på att göra den till Sveriges bästa mötesplats för bloggare och bloggläsare.”
Hur ser framtidsplanerna ut för sajten?
”Vi ska göra den mer värdefull för bloggare och göra så att innehållet fokuserar mer på bloggare än det har gjort tidigare. Det kommer ta lite tid, det första vi måste göra är att titta på statistiken och lära oss hur användarna verkligen använder sajten.”
Här kan du se skillnaden mellan den nya och den gamla designen. Twingly tar gärna emot idéer från bloggare och andra intressenter om hur Bloggportalen skulle kunna utvecklas ytterligare.
Kanske kan Bloggportalen få den ställning som Knuff.se och intressant.se en gång hade i bloggvärlden, det vill säga en gemensam sida där alla sorters bloggar rankas och samlas. Hittills har utvecklingen pekat på motsatsen, med separata portaler och samlingssajter för olika typer av bloggkluster, vilket förstås inte behöver vara negativt. Det stärker portalernas egna varumärken, plattformar och bloggare men blir inte en oberoende knutpunkt.
3 kommentarer
så välbehövligt! Vi pratar varje dag med kunder som är frustrerade över brister i bloggstatistiken. Äntligen tar någon tag i en lösning med kvalitet.
Härligt att du känner så Rebeccca! Vi ska göra vårt bästa för att styra upp det.
Mvh Anton
Twingly
[…] identitet på nätet. För övrigt har Twingly nu även tagit över Bloggvärldsbloggen (efter uppköpet av Bloggportalen). Idag publicerade de en lista på 2011 års mest bloggade […]