Rätt content, inte mer content

På tal om att ha många uppgifter och en bred roll så tog jag en fika med Berghs vd Camilla Wallander under en av de sista sommarveckorna. Jag ville höra hur Berghs rustar för framtiden och vilka trender skolan fångar upp både när det gäller det utbildningsutbud Berghs erbjuder, men också hos skolans studenter. Flitiga läsare av nyhetsbrevet vet att jag besökte Berghs unconference om AI tidigare i år och summerade tre insikter från dagen. Och under sju års tid satt jag i Berghs Advisory Board.

När jag besökte Berghs här om veckan var det en tydlig känsla av lugnet före stormen i väntan på att årets heltidsstudenter snart skulle ha sin terminsstart. Men även om man inte går i skolan så tycker jag att den här tiden i slutet av sommaren har lite terminstartkänsla. Med sig från semester och ledighet har man större tankar och förhoppningsvis en mer klar sikt framåt.

Camilla Wallander tror väldigt starkt på det personliga mötet och på den mänskliga faktorn för att rusta oss kompetensmässigt inför framtiden. Dels rent konkret på Berghs bland personal och skolans studenter men också för alla som har i uppgift att skapa kommunikation som når fram till människor.

– Det handlar om hur vi övar oss på att argumentera, prata, sälja in idéer och tankar som vi gör i våra yrkesroller. Och är vi inte tillräckligt bra på det mellanmänskliga, då kommer vi bli sämre kommunikatörer som ska beröra, säger Camilla Wallander.

Samtidigt som Berghs satsar mycket på AI och att både förstå och utbilda framtidens kommunikatörer och kreatörer är det ingen tvekan om att Camilla Wallander tydligt valt att prioritera möten mellan människor.

– Det känns superintressant för oss att ta positionen i mitten, det vill säga vara otroligt “på” vad gäller AI och verktyg och vad vi kan åstadkomma. Men vara lika “på” vad gäller utforskandet av kreativitet och det mänskliga samhället.

Och till skillnad från att bli kommunikatörer som kan lite av allt så är det snarare specialister men med förståelse av helheten som kommer vara attraktiva för framtida arbetsgivare menar Camilla. Den klassiska T-människan. Det som är för generellt och lätt att kopiera kommer ändå skapas av AI. Vår roll blir att skapa content som berör och sticker ut, inte att skapa så mycket content det bara går.

– Vi tror att vi kommer att se mycket dåligt content nu under en längre tid framöver eftersom det är så lättgjort. Och då ska vi stå för att vara med och bidra till content som blir intressant och relevant och berörd. Inte bara ännu mer content.

– Om vi kan vara med och bidra till någonting, då är det ju att vara ännu bättre på att göra någonting som är tillräckligt intressant och relevant att beröra. Och då måste vi ju jobba på vad det är som känns? Vad är det som skapar en positionering och närvaro? Och det arbetet går ju mycket snabbare med en förförståelse och en kompetens i botten, avslutar hon.

__
Den här texten publicerades ursprungligen i mitt nyhetsbrev Fredrik Wass tänker på kommunikation. Börja prenumerera här.